På Slagelse Station tester Banedanmark netop nu et nyt design på skærmene med trafikinformation 

Afgangsskærmene på stationerne får nyt udseende til næste år. Inden da skal teknikken testes. Foto: Banedanmark

Dette skriver Banedanmark i en pressemeddelelse:

Afgangsskærmene på stationerne får nyt udseende til næste år. Inden da skal teknikken testes. Fra den 4. november til midt i december afprøver vi derfor det nye udseende på skærmene på 13 stationer mellem Esbjerg og Roskilde.

Det nye design er lavet for at gøre trafikinformationen på stationen mere overskuelig. Passagererne kan på perronskærme se, hvor på perronen toget holder og hvilke dele af toget, der kører hvorhen. Som noget nyt kan man også se, hvad tid toget er fremme på de enkelte stationer på ruten, hvor cykelvognen er, og om dørene er ved at lukke.

“Vi har arbejdet på at skabe et enklere og mere overskueligt design, som passagererne lettere kan forstå. Derfor har vi fjernet det, der kan forvirre og arbejder mere med ikoner og animationer i stedet for tekst. Designet er testet i flere omgange på passagererne, og vi har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger,” fortæller chef for trafikinformationssystemer i Banedanmark Louise Christensen og fortsætter: “Nu tester vi teknikken, så vi kan se, om der er noget, der skal ændres, inden vi ruller det nye design ud over hele landet til næste år.”

Det nye design er lyst og let, og for at det ikke skal genere øjnene om natten, skifter skærmene til et natlayout, når det bliver mørkt.

Det nye skærmdesign kan allerede nu ses på trafikinformationssiden dinstation.dk, hvor man kan se afgangsskærme fra stationerne. Det kommer også som en app i 2020, hvor man kan se afgangsskærmen på vej til stationen.

Testperiode
Fra den 4. november til midt i december kan man møde de nye skærme på i alt 13 stationer, mens vi tester teknikken.

På Sjælland: Korsør, Slagelse, Ringsted, Borup, Viby Sj og Roskilde
På Fyn: Nyborg, Middelfart
I Jylland: Esbjerg, Bramming, Vejen, Lunderskov, Kolding

Det er ikke alle skærme på de nævnte stationer, der bliver testet samtidig, så man kan godt opleve at se både det gamle og det nye skærmdesign på den samme station.