dsp-banner-newDrengene fra Skt. Petri er oprindeligt skrevet af Bjarne Reuter og blev i 1991 filmatiseret af Søren Kragh-Jacobsen. Nu er den fantastiske fortælling endnu engang aktuel, denne gang i musical-form, hvor den skal opføres på Slagelse Teater på 75-årsdagen for Danmarks besættelse, d. 9. april.

“Det er jo en lille kuriositet, at vi har fået lov at holde premieren d. 9. april.”, siger instruktør Jacob Seersholm om premieredatoen. Netop d. 9. april har en enorm betydning for stykkets helhed, da stykket handler om en gruppe drenge, der udfører en række narrestreger mod den tyske besættelsesmagt, dette udvikler sig senere hen til decideret sabotage; naturligvis får det konsekvenser for drengene.

En original musical
For godt 5 år siden rettede Jacob Seersholm henvendelse til Bjarne Reuter med det mål for øje at omsætte hans roman til en musical; heldigvis udartede den samtale sig til et rungende ja fra den garvede ungdomsforfatter, der nu efter 5 års venten kan se frem til ur-opførslen af sin egen roman i en ny, original opsætning:

“Jeg har skrevet alting selv. Jeg har skrevet melodierne, arrangeret dem til et orkester. Jeg har også selv skrevet teatret. Det hele er helt originalt. Man er jo nødt til at lave sine egne tolkninger, når nu stykket aldrig har været opført som musical”, som Jacob Seersholm siger, da jeg spørger ham til hvordan stykket er blevet til. Dog er lyrikken til musikken skrevet sammen med Flemming Bendixen.

Inspirationen kommer fra, at det er en bog, som han igennem sin egen skoletid har beskæftiget sig meget med. Som han siger, er det en bog, han “er vokset op med”.

Jacob Seersholm er selv musiklærer på en folkeskole, hvorfor musikken længe har været en naturlig del af livet for den efterhånden garvede musical-instruktør, der har tilegnet sig sin viden og kunnen indenfor teaterverdenen gennem utallige opsætninger – lige fra gymnasietiden op til i dag.

Folkeligt, følsomt og festligt
Hvad man skal forvente sig af musicalen, er med Jacob Seersholms egne ord et stykke, der rummer både de store, festlige scener med liv og glade dage, ligesom der er plads til de helt små, superfølsomme og intime scener:

“Man kan sige, at musicalen favner nærmest hele følelsesregistret. Det kræver et stort overblik, men det har jeg jo qua at hele musicalen er fra min egen hånd. Det er jo en kæmpe opgave, men en ufatteligt spændende opgave”, siger Jacob Seersholm.

Udover det kan man forvente sig en aften, hvor melodierne samt teksterne er velklingende og traditionelle i den forstand, at Jacob Seersholm ingenlunde jagter nogen form for avantgarde:

“Det er meget folkeligt; jeg kommer ikke ud i nogle mærkelige avantgardistiske fortolkninger, men forsøger mig på så traditionel vis som muligt. Det er underholdning, der både lyder godt og ser godt ud”, siger instruktøren, da han bliver spurgt om hvorledes han selv ser sin forestilling.

Et personligt stykke
Og netop det med selv at have skrevet det hele – både musikarrangementer, replikker o.a. – gør, at Jacob Seersholm ryster en smule i bukserne ved tanken om, at det trods alt er en del af ham, som han viser for publikum:

“Det er jo meget personligt; jeg glæder mig til at se, hvad anmelderne siger til det. Skuespillerne har taget rigtigt godt imod det”, og han virker generelt rolig ved at skulle vise det for omverdenen.

“Nu har vi knoklet så meget op til; og gør det stadig. Jeg tror, at vi arbejder 20 timer i døgnet for at få kostumer, rekvisitter og alt det andet klar. Der er rigtig mange engagerede mennesker, der hjælper mig med det her – det er så stort at være instruktør på et stykke, hvor så mange mennesker hjælper til”, siger han og konstaterer samtidigt, at når tiden er, skal han nok få sovet med den arbejdsmængde, der har været hidtil.

Hvilket undertegnede også kunne konstatere, da jeg mødte Jacob Seersholm på et værksted, fyldt med rekvisitter, hvor han og to kammerater var igang med at bygge rekvisitterne op fra bunden, sådan at det hele bliver lige nøjagtigt, som Seersholm selv forestiller sig – og som det sømmer sig for en ur-opførsel.

Men noget tyder på, at arbejdstimerne er blevet givet mere end godt ud, da teaterstykket allerede nu er optaget af et af de største teaterforlag i norden, hvilket Jacob Seersholm helt berettiget har taget som et kæmpe skulderklap.

Aktuelle temaer

Og en af grundene til, at man stadig har lyst til at skrive over denne fortælling, er ifølge Jacob Seersholm, at den indeholder almengyldige temaer uanset hvilken tid, man måtte leve i:

“Den har bestemt noget at sige i dag. Det, at man kæmper mod noget, som byder een så meget i mod, er jo universelt. Derudover har den jo hele aspektet omkring klassekamp og skel med, hvordan disse skel ophører i krisetider, som krig eksempelvis er”, siger han til stykkets gyldighed i dagens Danmark; og det sammenhold, som kriser i nationen kan udløse, har man jo kunnet se de seneste par dage.

Stykket har som allerede skrevet premiere d. 9. april 2015 på Slagelse Teater. Opsætningen kører til og med d. 18. april. Det er muligt at købe billetter samt læse mere om stykket på Musicalscenens egen side.

/Theis Schønning