60 procent af deltagerne i en undersøgelse af affald i Lystanlægget mener, at et folie på skraldespandene var med til at reducere mængden af affald.

To øjne. Et smil og teksten: Tak for ingenting. Det var med til at motivere flere til at smide affaldet i skraldespanden i Lystanlægget i Slagelse, mener flertallet af de adspurgte i undersøgelsen, som Miljøstyrelsen står bag. Slagelse Kommune var en af 10 kommuner, som deltog i undersøgelsen og hvor Lystananlægget var såkaldt forsøgsområde. Som en del af undersøgelsen, blev der opsat folie på affaldsspandene. Folien, som havde et ansigt med og teksten: Tak for ingenting, skulle motivere besøgende til at smide affaldet i skraldespanden. Og omkring 60 procent af de adspurgte vurderer i undersøgelsen, at folien i nogen eller høj grad kan reducere det henkastede affald.

– Resultatet viser, at folien og resten af kampagnen virkede. Folk oplevede, at der var renere i den periode, hvor der var folie på skraldespandene. Det tager vi selvfølgelig til efterretning og vil også benytte den form for indsats i vores arbejde fremover for at skabe en renere og tryggere kommune, siger driftsplanlægger Thomas Eglin, som har været Slagelse Kommunes tovholder på forsøget.

I alt 153 borgere har deltaget i undersøgelsen, hvor man skulle undersøge, hvordan man kan få folk til at smide affaldet i affaldsspanden i stedet for på gaden. I undersøgelsen blev deltagerne bedt om at vurdere, hvor rent de synes, at Lystanlægget er på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er meget tilfreds og 10 er meget utilfreds. Over 80 procent gav en karakter mellem 0 og tre, og der var ingen, der gav en karakter mellem 7-10. Undersøgelsen viser også, at 90 procent vidste, hvor der står en affaldsspand i Lystanlægget, og 78 procent fandt det ikke svært at finde en affaldsspand.

Resultaterne er i overensstemmelse med tidligere undersøgelser, som Entreprenørservice har lavet i Skælskør og Korsør i henholdsvis 2021 og 2022. I Skælskør, hvor 100 borgere blev spurgt viste undersøgelsen at 63 procent var tilfredse med renholdelsesstandarden, og da 105 borgere i 2022 i Korsør blev spurgt, var 77 procent tilfredse.

– Vi prøver hele tiden at lytte til borgerne, og vi får oftere og oftere positive tilbagemeldinger i den daglige dialog med medarbejderne på gaden, i vores dialog med lokalråd og foreninger. Det er vi selvfølgelig glade for, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan blive bedre, og derfor er dialogen vigtig. Det er den bedste måde at blive bedre på, siger entreprenørchef Peter Johansen.