Hvordan styrker man elevernes interesse for acceleration, mælkesyre og dopplereffekten i 8. klasse? I Slagelse Kommune inviteres alle elever fra 8. klasse en tur i BonBon-Land, hvor forlystelserne i BonBon-Land skal vise de unge, at naturvidenskab er både sjovt og brugbart.
Fredag d. 9. september bliver en anderledes skoledag for 8. klasses-eleverne i Slagelse Kommune. Her skal alle kommunens næsten 700 elever fra 8. klasse nemlig på besøg i BonBon-Land og lave naturvidenskabelige forsøg – med sig selv som forsøgspersoner. De skal arbejde med matematik, fysik, teknologi, biologi, idræt og omsætte teorien fra klasselokalet til spændende praksis.
– Vi vil gerne åbne flere unges øjne for mulighederne med en uddannelse inden for naturvidenskab til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid. Det gør vi blandt andet ved at bygge bro mellem netop skoler, ungdomsuddannelser og virksomheder. Jeg er rigtig glad for samarbejdet med Teknisk Gymnasium ZBC Slagelse og Bonbonland, hvor vi sammen har udviklet spændende og praksisnære undervisningsforløb før, under og efter, der trækker tråde ud i virkeligheden, siger borgmester Knud Vincents (V).
Undervisere fra HTX, ZBC Slagelse har sammen med naturfagslærerne fra folkeskolerne designet 25 forskellige forsøg, som 8. klasserne kan prøve kræfter med på dagen. Eleverne skal fx måle accelerationen i Cobratårnet, undersøge om mælkesyre i blodet stiger efter en hurtig tur i mågeklatterne og arbejde med dopplereffekten i forlystelser i pendulfart med meget baggrundsstøj. Undervejs får de vejledning af gymnasieelever fra HTX ZBC Slagelse.
– Al forskning viser, at man lærer langt mere ved at arbejde praktisk og eksperimentelt, og særligt når man bruger sig selv som forsøgsperson. Så eleverne vil få særdeles meget fagligt med hjem og samtidig en uforglemmelig naturfaglig dag, siger Niels-Erik Hybholt, der er rektor for HTX, ZBC Slagelse.
Forberedelser i klasselokalet
Inden turen går til BonBon-Land, skal eleverne igennem et læringsforløb, der skal introducere dem til de tematikker, de skal arbejde med i forlystelsesparken. Tilbage på skolerne skal eleverne i tiden efter turen til BonBon-Land arbejde videre med de mange data, de har indsamlet.
– Vi vil rigtig gerne kombinere hands on erfaring med teorien, som en del af skoledagen. Derfor venter der eleverne et spændende forløb inden for de naturvidenskabelig fag, som giver god mulighed for samarbejde, koordinering og refleksion. Den læring, som eleverne får under forløbet, vil de helt sikkert kunne gøre stor brug af i de andre fag. Og så bliver det uden tvivl en dag, som de vil huske som både lærerig og sjov, når de er sammen med alle andre elever fra 8. klasse rundt om i kommunen, siger formand for Børne- og Ungeudvalget, Unnie Oldenburg (A).
Det er Slagelse Kommune, Afdelingen for Skole, der står bag arrangementet i samarbejde med HTX, ZBC Slagelse og BonBon-Land. Også i Afdelingen for Skole ser man frem til at give eleverne en særlig læringsoplevelse.
– Sammen med ZBC Slagelse samarbejder vi i Afdeling for Skole om at løfte den nationale STEM-strategi i grundskolen. I Afdeling for Skole servicerer vi flere faglige netværk og her spiller naturfagsnetværket også en stor rolle for både den faglige fordybelse på skolerne og brugen af eksterne læringsmiljøer under Åben Skole, siger skolechef Dorthe Christiansen.