Tekst: Lousin Hartmann
I Slagelse Kommune fik idéen til en kommunal digital børne- og ungerådgivning politisk opbakning lige fra begyndelsen. Det har betydet en høj grad af frihed til udvikling, budget og stærke kompetencer at gøre godt med, foruden et stærkt arbejdsfællesskab på tværs af forvaltninger.
“Vi har gjort tingene på en lidt anden måde her i Slagelse. Vi ville det her, fordi vi oplevede et behov for at gøre noget for de unge, især noget som kunne nå de stille børn, dem som ofte ryger mellem to stole ude i skolen og derhjemme befinder sig bag skærmen. Vi gik derfor direkte til den øverste ledelse med vores idé og fik fuld opbakning,” fortæller Brian Sørensen, KPE koordinator og ungerådgiver i den kriminalpræventive enhed i Slagelse.
Men en ting er at have en idé, en anden er at få den ud og leve: “At få en digital ungerådgivning op at køre er ikke noget, man bare lige gør,” siger Brian Sørensen, der, før han tog idéen til den kommunale top, hentede hjælp hos Cyberhus:
“Jeg havde ad omveje hørt om Cyberhus, som lavede digital rådgivning til børn og unge. De havde erfaringerne med at bygge en digital rådgivning op. Og samarbejdet med dem var bare godt fra starten,” fortæller han om det fundament Slagelse Kommune og Cyberhus sammen fik lagt til det, der i dag eksisterer som en selvstændig børn- og ungerådgivning i Slagelse Kommune.
“Hele øvelsen har efterfølgende været det pædagogiske indhold – at skabe det rigtige udtryk. For hvordan laver man en brevkasse, der ikke lugter langt væk af kommune, det gider de unge jo ikke. Den barriere har vi i fællesskab brudt på tværs af vores faglighed i gruppen af rådgivere. Vi har haft det så fedt med det, det har simpelthen været så sjovt at finde en lyd, nogle pointer og nogle sayings,” fortæller han.
Medvind fra begyndelsen
Opbakningen fra politisk hold har betydet, at vejen fra start var banet og fri for uventede afspærringer. “Hvis vi bare var begyndt at arbejde på projektet uden at cleare det, var der måske hen ad vejen noget med timer, noget med økonomi, noget med ressourcer osv., som kunne have givet problemer,” siger Brian Sørensen.
Lokalpolitiker Unnie Oldenburg giver ham ret. Hun er næstformand i børn- og ungeudvalget og fungerende formand i forebyggelses- og seniorudvalget i Slagelse Kommune.
“Den opbakning, der har været oppefra, til en digital rådgivningsindsats, og at alle har været enige om, at det her er en rigtig god idé, gør, at projektet har haft medvind fra starten. Medarbejderne har fået frihed til at få rådgivningen op at stå og lov til at være fri i det, de arbejder med, og det er vigtigt. Det, kan vi se, giver meget mere tilbage, end når vi politikere fastsætter rammerne,” siger hun om den succes, hun oplever den digitale rådgivning er på flere punkter:
“Det er jo spændende, at der arbejdes på tværs af fagligheder, det har vi også prøvet rent politisk at åbne mere for. Jo mere, man kan arbejde på tværs i stedet for silotænkning, jo bedre er det. Og det her beviser jo, at det kan lykkes.”
Et styrket samarbejde på tværs
En sidegevinst, som Brian Sørensen fremhæver i arbejdet med den digitale rådgivning, er netop det samarbejde på tværs, der er opstået, som Unnie Oldenburg også bemærker. En tværfaglighed, som trækkes på mange gange, både når det handler om at finde tonen og stilen i en brevkasse, der ikke må lugte af kommune, men som også fungerer som et fællesskab, der støtter og hjælper hinanden, i forsøget på at hjælpe børn og unge.
“Hvis man også skal bruge det her til noget andet, er det, at vi har fået et rigtigt godt fællesskab omkring at løse opgaver på tværs af vores centre. Man lærer på tværs af centrene at være sammen om noget, og man lærer at forkorte alle mulige arbejdsopgaver ved at arbejde sammen på denne her måde. Det har i hvert fald været det fedeste for os. Og så tror jeg også, at man som rådgiver lærer rigtig meget ved at sidde hands on med tunge chats og finde løsninger med et godt netværk ved hånden. Det er absolut alfa omega for at kunne rådgive i en chat, at vi sideløbende coacher hinanden. Så er vi ikke alene med det, vi sidder med, og drømmer om det om natten,” siger han.
Lokal og digital indsats er vejen frem
Brian Sørensen og Unnie Oldenburg er enige om, at den digital pædagogiske indsats er vejen frem, hvis man vil nå børn og unge:
”Jeg synes simpelthen, at det er så vigtigt, at vi tager den digitale vinkel, og udnytter den så meget, som vi overhovedet kan. Jeg tror aldrig, vi ellers ville komme i kontakt med de unge mennesker på samme måde. Jeg er superglad for, at det er den vej, det går, så vi bliver bedre til at nå vores målgruppe i øjenhøjde,” siger Unnie Oldenburg.
En vinkel som ifølge Brian Sørensen er helt afgørende, hvis kommunerne vil nå ud til børn og unge: “Det er den måde, vi skal tænke, hvis vi skal ud og have fat i de unge i dag. Det er nødt til at være på deres præmisser. Vi skal være, hvor de er, og de er online, det er her, de søger hjælp, når der er noget, der er forkert for dem. Det, der gør den kommunale indsats særlig, er, at vi er lokale. For der findes jo andre digitale rådgivningstilbud, men de er ikke lokale. Det er vi, og man kan møde os fysisk, hvis man gerne vil det, vi får jo altid fat i nogen, som gerne vil møde os. At vi er lokale betyder også, at vi kender lokalområdet og gadenavnene i byen, og hvem man kan tale med. Og det er den helt store forskel.”