I løbet af denne vinter arbejder lærere og elever fra Slagelse Gymnasium og Antvorskov Skole sammen om at træne til en lidt speciel og krævende matematikkonkurrence, der hedder “Georg Mohr.” Selvom konkurrencen egentlig er tiltænkt gymnasieelever, er opgaverne stillet på sådan en måde, at en dygtig 8. eller 9. klasses elev kan klare sig godt – særligt hvis de arbejder sammen med andre elever om at øve sig.

Og det er netop den træning, de får for tiden. Antvorskovs Skoles og Slagelse Gymnasiums elever mødes regelmæssigt på gymnasiet, hvor de øver sig på de snørklede men engagerende opgaver, de kan møde, og som kræver lidt kreativitet for at løse. Her har eleverne muligheden for at hjælpe hinanden og gøre hinanden skarpere, udover generelt at øve sig til konkurrencen.

“Vi har længe villet bringe grundskolen og gymnasiet tættere på hinanden,” siger Søren Keller, vicerektor på Slagelse Gymnasium. “Georg Mohr-konkurrencen er en enestående mulighed, hvor dygtige elever fra begge vores skoler kan få ekstra udfordringer og blive klogere på hinanden og matematikfaget. Ikke alle slags evner kan strengt opdeles efter alder, som man blandt andet kan se i denne konkurrence.”

Konkurrencen består af to runder, hvor første runde blev afholdt tirsdag denne uge. Her var der 20 opgaver, som man har 90 minutter til at løse. Får man 12 eller flere rigtige, bliver man inviteret til at deltage i anden runde, hvilket flere elever fra Slagelse Gymnasium og Antvorskov Skole klarede i tirsdags.

Anden runde afholdes tirsdag den 11. januar, hvor man har fire timer til at løse fem opgaver. Opgaverne fra anden runde kræver, at man argumenterer for sit svar, og man skal ofte vise lidt matematisk kreativitet at løse dem. Opgaverne er inddelt i de 4 emner: Talteori, kombinatorik, algebra og geometri.

Pressefoto