Syv kommuner heriblandt Slagelse Kommune får en unik mulighed for at etablere makerspaces, hvor elever kan udforske og bruge digitale teknologier til at løse virkelighedsnære problemer. Villum Fonden har bevilget ca. 6.97 mio. kr. til projektet i Slagelse Kommune, der løber fra 2024 til 2028.
Et makerspace er en kreativ læringszone, hvor elever kan arbejde med idéudvikling og designtænkning. Her kan eleverne få hands-on erfaring med fx programmering, robotter, 3D-print og designprocesser. Værkstederne åbner dørene for kritisk og konstruktiv tænkning omkring teknologi, samtidig med at børnene får nogle praktiske færdigheder.
– Vi oplever, at makerspace-undervisningen i skolerne er båret af en undersøgende og kreativ tilgang til læring, hvorigennem eleverne får både nye færdigheder og en viden, som er nødvendig i en stadig mere teknologisk avanceret verden. Med de nye bevillinger skabes der rum for, at børn og unge får grundlæggende færdigheder og en dyb forståelse af teknologiens indflydelse, så de ikke kun bliver tech-brugere, men også tech-forstående borgere, der kan bidrage i og til en bæredygtig digital fremtid, siger fondsrådgiver Jette Hundahl Mikkelsen fra Villum Fondens område for børn, unge og science.
Makerspace-konceptet skal integreres i undervisningen
Slagelse Kommune har i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon, CFU (resurse- og udviklingscentre for grundskoler og andre uddannelsesinstitutioner) og Zealand Business College, ZBC søgt Villum Fondens Makerspace-puljen. Takket være en bevilling på 6,97 mio. kr. sigtes der nu mod at etablere makerspaces på alle 16 skoler i kommunen, og makerspace-konceptet skal integreres i undervisningen.
– Vi ser rigtig meget frem til at starte projektet, hvor vi vil kompetenceudvikle det pædagogiske personale, så makerspaces bliver en naturlig del af skolernes daglige undervisning. Samtidig ønsker vi at styrke elevernes kompetencer inden for digitalt design, designprocesser og teknologisk handleevne, siger formand for Børne- og Ungeudvalget Unnie Oldenburg (A)
Skabe en uddannelsessti
– Et af målene med projektet er desuden at skabe en uddannelsessti mod tekniske gymnasier og erhvervsuddannelser så børn og unge ikke kun er forberedt på nutidens teknologiske udfordringer, men også er rustet til at forme fremtiden. Det ser vi frem til at gøre i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon, CFU og ZBC, siger næstformand Phillip Westh Weirup (C)
Projektet inkluderer oprettelsen af et centralt makerspace og satellit-makerspaces på alle skolerne. Der vil også blive afholdt workshops og events, der fremmer samarbejde og vidensdeling mellem elever fra forskellige institutioner.