CEPOS har sammenlignet andelen af elever, der i 2023 bestod de obligatoriske prøver i 9. klasse kommunerne imellem. Undersøgelsen viser bl.a., at folkeskolerne i Slagelse Kommune er blandt de tre bedste i landet til at løfte de mest udsatte elever fagligt til afgangseksamen.

I undersøgelsen har CEPOS analyseret ud fra en såkaldt beståelsesløfteevne, som skal beskrive forholdet mellem, hvor mange, der består eksamen i 9. klasse, og hvor mange man havde forventet, der ville – for på den måde at tage højde for socioøkonomisk baggrund. Her viser analysen, at Slagelse er blandt de kommuner, hvor folkeskolerne overgik forventningerne set ud fra bl.a. de socioøkonomiske forhold.

Sikre endnu flere elever består afgangsprøverne

– Vi har i Børne- og Ungeudvalget en bred folkeskoleindsats, hvor vi i samarbejde med dygtige medarbejdere og ledere på skolerne arbejder målrettet med at skabe bedre rammer for både faglighed og trivsel. Vi er derfor selvfølgelig rigtig glade for at se, at indsatsen også afspejler sig i elevernes resultater. Det betyder ikke, at vi nu kan hvile på laurbærrene. Vi er bevidste om, at vi stadig skal gøre mere, for at endnu flere elever får de bedste muligheder for at bestå afgangsprøverne og få en god start på deres videre uddannelsesforløb, siger formand for Børne- og Ungeudvalget Unnie Oldenburg. (A)

Sikre alle elever har mulighed for at lykkes i skolen
Andelen af elever i Slagelse Kommune som bestod de obligatoriske prøver på 9. klasseniveau i 2023 var 81 % på hele skoleområdet, og dermed 2% højere end forventet, og 93% i normalklasserne, som var 4% højere end forventet. Beståelsesandelen varierer på landsplan fra 76% til 100%.

– De fine resultater er selvfølgelig til stor glæde for eleverne, og de mange lærere og skoleledere fortjener stor ros for deres indsats. Det er ikke kun en sejr for de elever, der har bestået, men for hele vores skolevæsen. Vi ser resultaterne som et bevis på, at vi er på rette vej, da resultaterne fra Cepos understøtter kommunens ambitioner om at sikre, at alle elever – uanset baggrund – har mulighed for at lykkes i skolen, siger Næstformand for Børne- og Ungeudvalget, Phillip Westh Weirup. (C)

Fakta om Beståelsesløfteevne og beståelsesandel

Forskellen mellem den faktiske beståelsesandel og den forventede beståelsesandel er beståelsesløfteevnen, der udtrykker kommunernes evne til at få eleverne til at bestå de obligatoriske prøver på 9. klasseniveau.

Den forventede beståelsesandel beregnes ud fra en statistisk model med variable for elevens alder og køn, samt tre grupper af baggrundsvariable.

  • Elevens sociale baggrund som fx herkomst, familietype, forældreindkomst, forældrenes alder ved elevens fødsel mm.
  • Elevsammensætning i skoler mht. etnicitet, forældreindkomst og forældrenes uddannelse.
  • Sociale foranstaltninger, klasse- og skoletype samt specialundervisning
Pressefoto

Kilde: CEPOS