En gruppe velforberedte journalister, som repræsenterer nogle af Nordtysklands største mediekanaler – alle med interesse for kyst, natur og kultur – satte sidste onsdag kursen mod Sjællands Vestkyst. Årsagen var en pressetur arrangeret af VisitVestsjælland i samarbejde Danmarks nationale turistorganisation.
Der ventede journalisterne et farverigt program fyldt med spændende indtryk, hyggelige overnatningssteder og ikke mindst alle de grønne oaser, som Kalundborg, Slagelse og Sorø kommuner, er så rige på.
”Presseture med tyske journalister er meget vigtige, fordi tyske turister er vigtige for turisme økonomien i Vestsjælland. I 2014 besøgte 58.000 tyske turister vores destination, og brugte i gennemsnit 455 kr. i døgnet. Dermed bidragede vores sydlige venner med omkring 23 mio. kr. til den lokale økonomi, udtaler Lars Nielsen, adm. direktør VisitVestsjælland, ”Vi skal huske på, at tyske turister har mange muligheder i dag, så vi skal arbejde på at være relevante for dem. Derfor er disse ture vigtige”.
Journalisterne fik et fint førstehåndsindtryk af destinationen. Under åben himmel spiste de blandt andet en autentisk vikingemiddag, de selv havde tilberedt over bål på Vikingeborgen Trelleborg; efter at have nydt en fantastisk udsigt over et solbeskinnet Røsnæs og Storebælt fra toppen af fyret, nød journalisterne et glas danskproduceret vin fra Dyrehøj Vingård; en god nats søvn, ikke i baronens seng, men i de nyindrettede værelser på Musholm Ferie, Sport og Konference vakte behørig begejstring hos journalisterne.
Inden turen blev en realitet, havde VisitDenmark i Hamburg nøje udvalgt de deltagende journalister ud fra en række kriterier som aktivitet, læserskare og interesseområde. Journalisterne blev inviteret, og alle takkede med stor glæde ja til turen. Herefter gik koordineringsarbejdet med aftaler og programlægning i gang i samarbejde med destinationens aktører.
Tom Christensen, vinbonde på Dyrehøj Vingård, fortæller: ”Vi er glade og stolte over, at Dyrehøj Vingård kan være med til at skabe international opmærksomhed, og derigennem tilføre værdi for destinationen som turistmål, især over vinkenderland som Tyskland. ”
Det er første gang, at store tyske medier er på tur på Sjællands Vestkyst, for at give tyske turister en førstehåndsberetning om området som turistdestination. Én ting er at skrive noget på baggrund af andres erfaringer, men det er noget helt andet at skrive levende og billedrige rejsereportager på baggrund af egne erfaringer: at udforske, opleve og siden berette om, hvad Sjællands Vestkyst i sandhed har at byde på.
Journalisterne repræsenterer medier med over 10 millioner læsere. Journalisterne er nu rejst hjem og er i gang med at skrive artikler, som formentligt bliver udgivet i starten af 2016, når tyskerne begynder at planlægge deres næste ferie.