Højesteret slog fredag fast, at Konkurrencestyrelsen ikke kan bruge den såkaldte Stoplov til at blande sig i fastsættelsen af det såkaldte Vejbidrag.
Det skete i en sag, som Slagelse Kommune havde anlagt mod Forsyningssekretariatet under Konkurrencestyrelsen.
For Slagelse Kommune betyder det, at man slipper for at betale en bøde på 4,6 mio. kr. Sagen ventes også, at få betydning for ca. 70 kommuner, som tilsammen kan beholde over 300 mio. kr., som Konkurrencestyrelsen havde givet kommunerne i bøde.
– Det er selvfølgelig meget tilfredsstillende, at vi har fået ret. Hvis vi havde tabt sagen, havde det betydet, at der ville være total forvirring om, hvordan vi som kommune skal fastsætte Vejbidraget samtidig med, at der uden videre ville blive trukket 4,6 mio. kr. ud af den kommunale service, siger formand Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget Henrik Brodersen(O).
Sagen startede, da Forsyningssekretariatet underkendte det skøn, som Slagelse Kommune havde fastsat sit Vejbidrag på baggrund af. Det gjorde Konkurrencestyrelsen med baggrund i Stoploven, som skal forhindre, at kommunerne overfører penge fra de brugerfinansierede forsyningsselskaber til den skattefinansierede kommunale service.
Vejbidraget er den afgift, som kommuner betaler til forsyningsselskaber for at kunne lede vejvand til kloaknettet. Bidraget kan udgøre op til 8 pct. af udgifterne til kloakledningsanlæggene. I Slagelse ligger Vejbidraget på 6 pct. Forsyningssekretariatet mente, at dette var alt for lavt, og fastsatte herefter selv procentsatsen til lovens maksimale 8 pct. svarende til en ekstra udgift for kommunen på 4,6 mio. kr. Men det havde Konkurrencestyrelsen ikke kompetence til slog først Landsretten og nu også Højesteret fast.
– Vi selvfølgelig glade for at vinde sagen, og det viser, at det godt kan betale sig at kæmpe for sine rettigheder som kommune. Men det ville være bedre, hvis man kunne løse sådanne sager i samarbejde og dialog fremfor i en retssal, siger Henrik Brodersen.
I 2013 aftalte regeringen og kommunerne i forbindelse med økonomiforhandlingerne, at der skulle laves en fælles model for beregning af Vejbidraget. Men indtil videre er arbejdet ikke afsluttet.