Det er blevet sværere at blive optaget på pædagoguddannelsen i Region Sjælland. I Roskilde og Slagelse må hver anden uddannelsessøgende gå forgæves. Det viser data over dagens optagelse af nye studerende til University College Sjælland 2016/17.
Pædagoguddannelsen er på landsplan den mest populære uddannelse med 7195 ansøgere til optagelsen 2016/17. På University College Sjælland er tendensen den samme, idet 1053 har søgt ind på uddannelsen mod 968 året forinden.
Det har medført, at der nu er blevet indført skrappere adgangsbegrænsning på mange af de almindelige studiehold med start om sommeren. I Roskilde er mere end hver anden ansøger blevet afvist på sommerholdene, idet 351 ansøgere har lagt billet ind på de 140 pladser. Det samme gælder i Slagelse, hvor 210 ansøgere har ansøgt om 105 pladser med studiestart sommer, dog med en adgangskvotient på 5,3. I Nykøbing og Vordingborg er situationen en lidt anden. Her svarer antallet af kvalificerede ansøgere i store træk til antallet af studiepladser. Det samme gælder alle de hold, hvor man studerer via e-læring.
Vigtigt for regionen
Rektor på University College Sjælland Camilla Wang glæder sig over den positive udvikling for pædagogfaget.
– Faget er meget vigtigt i en række sammenhænge. Ikke mindst i vores daginstitutioner, hvor en høj faglighed er af meget stor betydning. Og når man ved, at de første leveår er helt afgørende for udvikling af sociale kompetencer og følelsen af tryghed og selvsikkerhed, er pædagogik af høj kvalitet helt afgørende for, om børnene bagefter klarer sig godt i skolen, så det her handler jo i bund og grund om regionens fremtidige velfærd, siger hun.
For få mænd
I den sammenhæng ærgrer det dog Camilla Wang, at tallene ikke kun viser fremgang. For i år har færre mænd – relativt set – søgt ind på pædagoguddannelsen, og det skal der arbejdes med at forbedre, fordi især drenge i institutionerne i deres udvikling har brug for mandlige rollemodeller.
– Når man ved, at det kun er en lille andel af mændene, der vælger at arbejde i daginstitutionerne er det for lidt, at 21,7 procent af de nyoptagede på pædagoguddannelsen i 2016/17 er mænd, siger Camilla Wang, der oplyser at tallet året forinden var 29,4 procent.
Ligevægt har stor værdi
Camilla Wang påpeger, at der er mange gode grunde til at tilstræbe kønsmæssig ligevægt i de pædagogiske fag.
– Uden mænd i dagligdagen bliver det kun kvinder, som børnene forholder sig til størstedelen af dagen, og det er især problematisk for drengene, der har brug for mandlige rollemodeller i deres egen udvikling, siger Camilla Wang, der henviser til, at forskning tyder på, at drenge bliver mere tilfredse – og dygtigere senere i livet – når de går i institutioner, hvor der er mænd ansat..
Popularitet skal udbredes
Hun håber derfor, at det i fremtiden kan lykkes at opnå større popularitet blandt mændene også. Men det vil kræve et hårdt stykke arbejde.
– Måske har vi ikke gjort nok for at gøre uddannelsen mere interessant for mænd. Måske skal der mere fokus på håndværk eller fysisk aktivitet i det pædagogiske arbejde. Vi ved det ikke, men vi vil i hvert tilfælde tage emnet op og undersøge, om vi kan gøre noget for at forbedre kønsfordelingen samtidig med, at vi vil fastholde den positive søgning.