Nyt borgerservicekoncept giver bedre åbningstider for borgerne.
14 timer mere om ugen til at få hjælp med borgerserviceopgaver. Det er blot en af fordelene ved et nyt borgerservicekoncept, som sættes i gang, når Slagelse Bibliotekerne og Borgerservicecentrene fusionerer. Fusionen kommer til at foregå etapevis over de næste to år, så de første, som får glæde af det nye borgerservicekoncept, bliver borgerne i Skælskør fra 1. april 2017.
Fremover kan borgerne i Slagelse Kommune se frem til at få hjælp til borger.dk, NEMID, flytning, sygesikringskort, boligstøtte og andre borgerserviceopgaver 14 timer mere om ugen end i dag – og nogle dage helt frem til kl. 18 og 20 og også lørdag. Det sker efter Slagelse Byråd netop har besluttet at fusionere Borgerservicecentrene og Slagelse Bibliotekerne.
– Vi har valgt at fusionere Borgerservice og bibliotekerne for bl.a. at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som skal understøtte borgerne i at betjene sig selv digitalt. Borgerservice og bibliotekerne har flere af de samme digitale opgaver, og det fællesskab vil vi gerne udvikle, og samtidig så bliver åbningstiderne også mere borgervenlige, siger formand for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget Helle Jacobsen (V).
Viden, kulturoplevelser og digitalisering samles
Når borgerservice flytter ind på bibliotekerne, kan borgerne se frem til at få løst alle nuværende borgerservice- og biblioteksopgaver i åbningstiden på nær betjening af pas og kørekort, da det kræver specialiserede kompetencer. Derfor indføres et bookingsystem, så man kan booke betjening af pas og kørekort. Med tidsbestilling vil borgerne undgå ventetid, og planlægning af personalets arbejdstid optimeres. Derudover vil fusionen betyde, at de to organisationers tværgående opgaver tænkes mere sammen fremover.
– Sammenlægningen af nogle af biblioteks- og borgerserviceopgaverne gør, at vi nu kan lave fælles samlingssteder, som altså bliver en ny form for borgerhuse. Her skaber vi et fælles rum, hvor både viden, kulturoplevelser, læseglæde og digitale muligheder præsenteres og kan udfolde sig sammen. Det har flere andre kommuner haft god erfaring med, så vi ser meget frem til de nye muligheder, som de nye fælles samlingssteder vil give både for borgerne og medarbejderne, siger formand for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget Troels Christensen. (I)
Fusionen sker gennem etaper
For at sikre at både medarbejderne på bibliotekerne og i borgerservicecentrene samt borgerne oplever den bedst mulige overgang til det nye borgerservicekoncept, så kommer fusionen til at foregå etapevis.
– Vi har valgt, at fusionen skal foregå over en periode frem til 1. februar 2018 i et tæt samarbejde med medarbejderne, så alle medarbejdere kan føle sig trygge og klar til det nye arbejdsfællesskab. Vi forventer derfor at åbne op for et samlet bibliotek og borgerservice på bibliotekerne i Skælskør den 1. april 2017, i Korsør den 1. oktober 2017 og 1. februar 2018 bliver det så Slagelses tur, siger leder af Slagelse Bibliotekerne René Birkemark Olesen.
Kort om det nye bookingsystem
Fremover kan borgerne booke tid til bestilling af pas og kørekort i Skælskør tirsdag og torsdag og i Korsør mandag, onsdag og fredag. Det nye tilbud giver dobbelt så mange timer for borgerne, end der i gennemsnit har været behov for i første halvdel af 2016. I Slagelse vil der være mulighed for at booke betjening af pas og kørekort tre dage om ugen, mens der to dage om ugen vil være mulighed for at få pas og kørekort uden tidsbestilling. Herudover vil der i højsæsonen – som vanligt – for pas og kørekort tilbydes ekstra åbningstider, så behovet kan dækkes.