Talentklasser er populære i Slagelse Kommune. Har du et særligt talent inden for idræt eller den mere kreative verden? Så har du rigtig god mulighed for at forfølge dine drømme og blive endnu bedre samtidig med at du tager en uddannelse og får tid til lektierne. Netop muligheden for at kombinere sin uddannelse og dyrke sit talent er populært i Slagelse Kommune. 62 nye elever har søgt om at blive en del af fællesskabet i eliteidrætsklassen på Ny-markskolen eller i kunsttalentklassen på Skælskør Skole efter som-merferien.
Det er ikke altid lige nemt at finde tid til både at træne sport, øve musik og læse lektier. Derfor har Skælskør Skole og Nymarkskolen i Slagelse Kommu-ne oprettet særlige klasser, som sikrer de optimale muligheder for at kombi-nere sit talent med sin uddannelse. Netop den mulighed er populær blandt eleverne i Slagelse Kommune, hvor 62 elever netop har søgt om at blive op-taget i klasserne efter sommerferien.
Vigtigt med input fra eleverne
– Lige siden vi oprettede talentklasserne, har vi fulgt dem tæt, og derfor inviterede vi også på seneste udvalgsmøde elever fra talentklasserne på Ny-markskolen og Skælskør Skole til at fortælle om, hvorfor de havde valgt at gå i talentklasserne. Netop kombinationsmuligheden for at eleverne kan for-følge deres kunstneriske eller sportslige drømme samtidig med, at de udvik-ler sig fagligt, fremhævede eleverne som rigtig værdifuld. En sådan tilbagemelding fra eleverne er jo guld værd for os politikere at få, for det er med til at vise, at tilbuddet er skruet helt rigtigt sammen, siger formand for Uddannelsesudvalget Johnny Persson (V).
Noget tyder også på at tilbuddet virker tillokkende for eleverne. I midten af januar var der ansøgningsfrist til at blive optaget i eliteidrætsklasserne og kunsttalentklasserne. Eliteidrætsklasserne fik 41 ansøgere til den kommende sæson, som fordeler sig med 32 på 7. klassetrin, 6 på 8. klassetrin og 3 på 9. klassetrin. Kunsttalentklassen har fået 21 ansøgere til 7. klasse, som starter efter sommerferien, mens der ikke er åbnet op for ansøgere til 8. og 9. klasse endnu.
Talentfokus kan smitte af på andre fag
– Det er vigtigt at vi støtter op om talentudviklingen ved at give eleverne go-de muligheder for at udvikle deres talent uden, at det bliver på bekostning af skolen og den faglige læring. Talentfokus kan også have en gavnlig effekt på elevernes præstationer i andre fag, hvis de f.eks. overfører deres erfaringer fra talentarbejdet, hvor de ser, at det giver resultater at arbejde målrettet og disciplineret, siger Niels Christian Nielsen (A).
Bredt samarbejde sikrer højt fagligt niveau
– Det er godt at erfare, at både idrætsklasser og kunstklasser er kommet rigtig godt fra start. Baggrunden herfor er blandt andet et tæt samarbejde mellem skolerne, idrætsklubber, musikskolen samt udøvende kunstnere, si-ger Thomas Clausen (Ø).
Det endelige antal af elever som bliver optaget i eliteidrætsklasserne og kunsttalentklasserne ligger først klart lidt senere. Først skal eleverne til kunsttalentsklassen til en samtale på baggrund af en ansøgning, en fremvisning af produkter og en vurdering af fagpersoner, mens eleverne til elite-idrætsklassen bl.a. skal igennem fysisk screening og samtaler.
Mere information henter man hos:
Formand for Uddannelsesudvalget Johnny Persson, tlf. 51648118 eller mail johper@slagelse.dk
Medlemmer af Uddannelsesudvalget er også Niels Christian Nielsen og Thomas Clausen.
Fakta om Eliteidrætsklasserne
Udover den obligatoriske undervisning er der morgentræning to gange om ugen. Træningen varetages af højt kvalificerede trænere og tager udgangs-punkt i enten deres idræt eller en grundlæggende fysisk træning. Formålet med træningen er at forbedre elevens individuelle færdigheder teknisk og fysisk. Herudover undervises eleverne i planlægning, kost, skadesforebyg-gelse og idrætspsykologi. De får også besøg af lokale eliteidrætsudøvere og besøger en anden eliteidrætsklasse i Danmark.
Fakta om Kunsttalentklasserne
Udover den obligatoriske undervisning har kunsttalenteleverne koncentreret undervisning i deres talentfag 4 timer á 60 minutter om ugen. Eleverne væl-ger mellem tre talentfag: kunst/design, sang/musik og scenekunst/teater. Undervisningen varetages i et tæt samarbejde mellem skolens lærere og professionelle musikere/kunstudøvere. Formålet med undervisningen er, at udvikle elevernes kunstneriske færdigheder og viden. Herudover deltager de i forskellige arrangementer, udstillinger, koncerter og forestillinger.