På Sjællands Vestkyst går det den helt rigtige vej. Nye overnatningstal viser, at overnatninger igen i år er gået frem. Det bør give optimisme i områdets turismevirksomheder.
Overnatningstallene for 2016 er netop blevet offentliggjort. De viser, en fortsat flot fremgang på Sjællands Vestkyst. Særligt positivt er det, at antallet af udenlandske overnatninger fortsat stiger kraftigt – og er steget med 15% fra 2015 til 2016. Samtidig ser vi en stigning i danske turister, der udgør 1/3 af den samlede stigning på 35.000 overnatninger, hvilket glæder konstitueret direktør Anette Moss – på vegne af erhvervslivet.
Vi ser, at antallet af kommercielle feriehusovernatninger ligesom de forrige år er i stor vækst – og fra 2015 til 2016 er stigningen på 16%, siger Anette Moss. Vi satser meget på at få endnu flere sommerhusejere til at udleje deres sommerhuse, og vi har sammen med de lokale sommerhusudlejningsbureauer og kommunerne tiltag på vej for at gøre ekstra opmærksom på de gode muligheder, der er for udlejning.
Når vi kigger på antallet af udenlandske overnatninger, har vi oplevet en flot stigning på hele 15%. Gæster fra Tyskland udgør fortsat mere end halvdelen af de udenlandske turister, der overnatter i vores destination og de tyske overnatninger er alene steget med 17% på dette ene år. Danmark er et lille land og der er grænser for, hvor meget vi kan vækste alene på danskere. Derfor er vi rigtig glade for den fortsatte store vækst i udenlandske overnatninger, siger Anette og tilføjer, at væksten jo er til gode for turismeerhvervet i Sorø, Slagelse og Kalundborg kommuner, som destinationen Sjællands Vestkyst dækker.
Overnatningerne måles på kommercielle overnatningsformer, hvilket inkluderer hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrehjem, lystbådehavne og udlejede feriehuse – dog kun for hoteller, feriecentre og vandrehjem med 40 sengepladser. Blandt andet Airbnb og B&B fremgår ikke af statistikken.
Ser vi på VisitDenmarks forudsigelser, bliver det en endnu bedre sæson i år. I VisitVestsjælland har vi i år sat alle sejl til for at vise turisten, hvilken fantastisk destination vi har. Det har vi gjort ved at sætte fokus på de gode oplevelser i destinationen, slutter Anette Moss.