En brobygningskanon skal give tryg overgang fra børnehave til skole.
Hvordan sikrer vi, at børn oplever en tryg overgang, når de stopper i børnehave og skal begynde i skole? Pædagoger, lærere og ledere var mandag 22. maj samlet for at blive klogere på, hvordan de sammen skaber trygge overgange. En fælles brobygningskanon, som alle børnehaver og børnehaveklasser skal arbejde med, sikrer, at alle børn oplever genkendelige aktiviteter og lege – uanset hvilken børnehave de kommer fra, og uanset hvilken skole de skal starte på.
Det kan være en stor forandring, når børn vinker farvel til børnehaven for at skulle starte i skole. En brobygningskanon i Slagelse Kommune skal gennem genkendelige aktiviteter og lege gøre overgangen tryg og genkendelig for børnene. Brobygningskanonen består af tre forløb, som alle børnehaver og børnehaveklasser skal arbejde med; ”et krible krable”-forløb i efteråret, et forløb om ”min fantastiske krop” i løbet af vinteren og et forløb om ”Villads fra Valby” i foråret. Hvert forløb strækker sig over to uger og styrker børnenes sproglige kompetencer, personlige, kropslige og digitale kompetencer.
Ud over de obligatoriske aktiviteter indeholder kanonen også en inspirationsliste med idéer til flere aktiviteter. Alle dagtilbud, børnehaveklasser, SFO’er og fritidshjem skal arbejde med materialet, så der gennem genkendelse og tilbagevendende aktiviteter skabes en tryg bro mellem barnets liv i dagtilbuddet og mødet med skolen.
Alle børn får samme erfaringer med i rygsækken
– Det er bestemt ikke nyt, at vi fokuserer på overgangene mellem dagtilbud og skole. Den nye brobygningskanon skal ses som en fortsættelse af det arbejde, som allerede er i gang og en systematisk metode til, hvordan vi sammen kan bygge videre på det arbejde, der allerede bliver lavet i dagtilbud og skoler. Gennem brobygningskanonen og tre faste forløb forsøger vi også at sikre, at alle børn får det samme udgangspunkt, så de, uanset hvilken skole de skal starte på er, har samme forudsætninger og erfaringer med i rygsækken, siger skolechef Per Kensø.
Læring starter i dagtilbuddene
– Brobygning handler ikke kun om overgange fra børnehave til skole. Det handler også om, at vi fælles har et ansvar for at vække børns lyst og interesse for at lære – og sammen skal vi give børnene lyst til at ville lære endnu mere. Det arbejde starter allerede i dagtilbuddene og med en fælles brobygningskanon, kan vi klæde børnene godt på til både læring og de overgange, som de vil møde både fra dagtilbud til skole og op gennem skoletiden, siger centerchef for Børn og familie, Berit Vilsbøll.
Brobygningskanon skal give tryg overgang fra børnehave til skole