Svømning i skolen har afgørende betydning for danskernes svømmefærdigheder. Slagelse Kommune deltager derfor sammen med Baggesenskolen i et pilotforløb, hvor elever allerede i 3. klasse tilbydes undervisning i det våde element. Pilotforløbet er en del af et samarbejde med bl.a. Dansk Svømmeunion, TrygFonden og Syddansk Universitet, som skal bidrage med ny viden og kvalificere danske kommuners beslutninger om skole-svømmeundervisning.
En undersøgelse foretaget af YouGov og Dansk Svømmeunion viser, at hvert andet barn i Danmark mellem 7–14 år ikke kan svømme. I Slagelse Kommune har alle 4. klasser svømmeundervisning i det våde element. Efter sommerferien tilbydes også tre 3.klasser fra Baggesenskolen svømmeundervisning som en del af et pilotforløb.
– Vi har valgt at indgå i et pilotforløb med Dansk Svømmeunion og Syddansk Universitet, hvor vi vil tilbyde svømmeundervisning til elever allerede i 3. klasse, for at se hvilken effekt, det kan have på elevernes svømmefærdigheder, hvis de modtager undervisning endnu tidligere. Som kommune støtter vi op om vigtigheden af, at børn lærer at svømme, og med vores kommunens lange kyststrækning, så vil vi gerne være med til at understøtte, at elevernes kontakt med det våde element sker på en tryg og forsvarlig måde, siger formand for Uddannelsesudvalget Johnny Persson (V).
Udvikle fremtidens modeller for skolesvømning
Pilotforløbet på Baggesenskolen er en del af et nyt forskningsprojekt mellem Syd-dansk Universitet, Dansk Svømmeunion, TrygFonden og en række kommuner. Erfaringer fra forskellige pilotforløb skal resultere i en samlet rapport med anbefalinger til, hvordan kommunerne kan tilrettelægge svømmeundervisningen, og så fremtidens modeller for skolesvømning kan udvikles.
– Set ud fra et sikkerhedsperspektiv så kan den uheldige udvikling med manglende svømmeundervisning i vand få fatale konsekvenser for danske børn og unges svømmefærdigheder i et land omgivet af vand på alle sider. Derfor er vi rigtig glade for, at bl.a. Slagelse Kommune støtter op om vores forskningsprojekt så vi sammen kan være med til at udvikle svømmeundervisningen i Danmark, siger Sofie Gars Holm, projektleder fra Forsknings- og Innovationscenter for Idrætsbevægelse og Læring (FIIBL) på Syddansk Universitet.
– Vi har meget engagererede lærere, som allerede i dag tilbyder en god svømmeundervisning til vores elever. Men vi vil selvfølgelig også meget gerne have ny inspiration til vores svømmeundervisning, så det ser vi frem til at få gennem samarbejdet. Vores skole ligger jo særdeles tæt på vandet, så for os er det særlig vigtigt, at eleverne får udviklet gode og sikre svømmefærdigheder, siger Bettina Kallenbach, skoleleder på Baggesenskolen.
Efter sommerferien kan eleverne i de tre 3. klasser på Baggesenskolen se frem til 40 svømmelektioner fordelt over hele skoleåret med 45 minutters reel vandtid pr. lektion, hvor fokus vil være på brystsvømning.