Et stigende antal slagelseanere shopper online, men ifølge ekspert skal du passe særligt på, når du køber dæk på nettet. Flere og flere kunder bliver nemlig snydt af udenlandske webshops.
Webshopping hitter, og ifølge tal fra Danmarks Statistik har 72 procent af indbyggerne i Region Sjælland handlet online inden for de seneste tre måneder. Det svarer til over 55.000 slagelseanere og er en stigning på 56 procent i forhold til 2008. Men selvom nethandel kan være både tids- og pengebesparende, er der særligt én type produkt, du skal passe på med at købe online: Dæk til bilen.
Ifølge Volker Nitz, der er direktør i brancheorganisationen Dækbranchen Danmark, sælger mange udenlandske virksomheder dæk på et dansk domænenavn, og som forbruger kan man derfor blive snydt, fordi den danske forbrugerlov ikke gælder køb hos udenlandske virksomheder.
– Det er næsten umuligt at gennemskue, om det er en udenlandsk virksomhed, der står bag. Derfor bør man som forbruger tjekke reklamations- og garantirettighederne på sitet, og hvis de følger dansk forbrugerlov, er man juridisk dækket ind, siger Volker Nitz.
Snydt af prisen
Hos SorteDæk, der har værksted i Høng, får de ofte henvendelser fra kunder, der har købt dæk hos udenlandske webshops, og som for sent har fundet ud af, at de ikke havde nogle rettigheder, da dækket gik i stykker.
– Mange bliver snydt af, at de udenlandske forhandlere kan sælge dækkene så billigt. Det ender i sidste ende med at blive dyrere, fordi de efterfølgende er nødt til at gå til en rigtig dansk dækforhandler og samtidig ikke kan få pengene tilbage for det ødelagte dæk, fortæller Karsten Larsen, der er ejer af SorteDæk.