Byrådsmøder – varede de lige så lang tid i Lis Triblers tid?
Det var nu ikke fordi, der var specielt kontroversielle emner på dagsordenen. Punkter, der tidligere har trukket mange tilhørere og store protester, såsom færgeomlægninger, skolelukninger eller lignende, var fraværende. Alligevel tog mødets åbne dagsorden hele tre timer mandag aften, og der var et stort behov fra alle partiernes side for at markere netop deres synspunkter. Også enkeltpersoner fik luftet deres holdninger – selvom det kun perifert havde noget med punktet at gøre.
Flere fremadrettede beslutninger med potentiale for kommunen blev dog taget på mandagens møde:
Der blev nikket til etableringen af et Sportscollege i Slagelse med 73 ungdomsboliger, som skal etableres i tilknytning til Slagelse Stadion. Så må man håbe, at en nedrykning fra superligaen ikke har den store betydning for satsningen på elitesport og på tiltrækning af talenter.
På affaldsområdet var der en del diskussioner frem og tilbage, særligt i forbindelse med, om dagsordenens ordlyd nu var dækkende eller ej. Debatten var foranlediget af en henvendelse fra AffaldPlus vedrørende en fremtidig samling af driftsopgaverne på affaldsområdet. Venstre, Dansk Folkeparti og Bodil Knudsen (S) var stærkt imod at give kontrollen over affaldet fra sig. Holdningen var, at det er en ressource med tilknyttede arbejdspladser, som de ikke umiddelbart var interesserede i at overlade til andre. Resten af socialdemokraterne ville gerne arbejde videre med ideen, men mente dog samtidig, at sagen for nuværende var alt for underbelyst.
Et andet område, hvor der var stort talelyst, var ideen om at sætte Slagelse på landkortet ved hjælp af brintbiler, en brinttankstation og en grøn konference i september 2015. Socialdemokraterne og Enhedslisten var imod forslaget. Man mente, at det var uklart, hvad kommunen fik for pengene (1,25 mio.), og hvorfor man valgte at støtte et konkret projekt, når der var andre potentielle konkurrenter på markedet, som man ikke havde været i kontakt med. Venstre og Liberal Alliance talte varmt for ideen. Hvis man vil udvikling, der kan markere Slagelse, så skal der rykkes, når det er muligt, og vi skal ikke vente til, at toget er kørt. Det er sket for ofte før i tiden, sagde man fra højre side af salen.
Venstre foretog i øvrigt i al ubemærkethed et mindre generationsskifte, idet Knud Vincents med byrådets accept overtog Ole Drosts plads i økonomiudvalget. Hvis nogen var i tvivl før, så er Vincents nu uden tvivl den stærke mand på de indre linier i Venstre.
Enhedslisten havde sat Tølløsebanen på dagsordenen, og dette punkt udviklede sig til en længere debat om regionen, den kollektive trafik, Danmarks skævvridning og et forvarsel om fremtidige besparelser på regionens og kommunens kollektive trafik. Når og hvis man fortsat vil holde liv i den mest urentable trafikform – Tølløsebanen – så vil det medføre, at mere rentable busruter må lade livet. Dermed er der lagt i kakkelovnen til fremtidige slagsmål mellem de sjællandske kommuner, internt i disse og med/mod regionen.
Du kan også opleve dette og fremtidige byrådsmøder, da de bliver optaget. Se dem her.
/joj