I cykelsport er det snyd at bruge elmotorer, men på Slagelses veje bliver det elektroniske skub i ryggen konstant mere populært. El-cykler udgør ifølge Fri BikeShop nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg i Slagelseområdet, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange el-cykler som året før. Boomet skyldes ikke mindst, at også det yngre publikum har fået øjnene op for el-cyklens fordele, og at flere benytter sig af mulighederne for rentefri finansiering over eksempelvis 20 måneder.

”Halvdelen af el-cykelkøberne er kvinder mellem 20 og 40 år, der bruger el-cyklen som alternativ til offentlig transport eller familiens bil nummer to. Vi har faktisk en del kunder, der har solgt en af deres biler og ønsker at erstatte den med en el-cykel. For bare fem år siden var det hovedsageligt ældre, der købte el-cykler. Men fordi producenterne nu lancerer ungdommelige og sporty modeller, er der åbnet for en helt ny kundekreds”, siger Bent Jørgensen, der ejer Fri BikeShop i Slagelse.

Hvor langt skal du køre?
Ifølge Bent Jørgensen er det vigtigt, at man kortlægger sit behov inden valget af el-cykel.

”Som det allerførste spørger vi altid: Hvor langt skal du køre? Hvis du har mellem fem og 15 kilometer på arbejde, foreslår vi cykler i prisklassen mellem 12.000 og 17.000 kroner. De har forhjulsmotor, som er den mest enkle løsning, hvor motoren sætter i gang, så snart pedalerne trædes rundt. Skal du cykle 20-30 kilometer hver vej, anbefaler jeg at bruge lidt flere penge på en centermotoriseret cykel, der sikrer en mere glidende kørsel, da den justerer sin kraftoverførsel, alt efter hvor hårdt du træder”, forklarer Bent Jørgensen.

Han fortæller, at det store flertal af de solgte el-cykler koster mellem 12.000 og 29.000 kroner. Langt de fleste af dem kan købes med forskellige batteristørrelser alt efter behovet for rækkevidde. Ligesom almindelige cykler fås el-cykler med ind- eller udvendige gear, og Bent Jørgensen anbefaler udvendige gear, når pendlerafstanden er over 20 kilometer, da indvendige gear stjæler op til 15 procent af kraften.

Servicetjek er vigtigt
”Det er enormt vigtigt at komme regelmæssigt til kontrol med sin el-cykel. Ud over alle de mekaniske dele, der også er på almindelige cykler, indeholder el-cyklerne stik og ledninger, der uden den rette vedligeholdelse og smøring kan begynde at irre og korrodere. Mindst én gang om året skal el-cykler på værksted, hvor vi skiller motoren ad, renser og smører samt opdaterer softwaren”, opfordrer Bent Jørgensen.

Han tilføjer, at der er mulighed for at lave en aftale om livstidsservice, så man ikke selv skal tænke på at pumpe dækkene, smøre de bevægelige dele eller justere bremser, gear og kæde.

El-cykler udgør nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg i Slagelseområdet.
El-cykler udgør nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg i Slagelseområdet