Slagelse Kommunes Naturforum uddeler igen natugle- og tårnfalkekasser til borgere i Slagelse Kommune. Det ganske gratis og inklusive opsætning.
Natugler, tårnfalke og andre rovfugle har det ikke nemt i det danske kulturlandskab. De mangler bl.a. hule træer, som de kan yngle i. Derfor gennemførte Naturforum tilbage i 2020 Slagelse Kommunes Naturforum et projekt med opsætning af kasser til rovfugle hos private borgere i kommunen. Efter det første 1-2 år var der beboere i kasserne: 16 par tårnfalke, 5 par natugler, 1 par alliker og et par egern.
Det er baggrunden for, at Naturforum har besluttet at gentage succesen. Derfor får borgere i Slagelse Kommune nu igen mulighed for at få en kasse til rovfuglene hængt op ved deres hjem. Der er i alt 90 kasser i denne omgang, og for at komme i betragtning til en af kasserne kræver det for det første, at man har et træ, som er højt nok til en fuglekasse, og at man sender en ansøgning til Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune Naturforum består af repræsentanter fra en række foreninger og organisationer bl.a. Friluftsrådet, Gefion, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Jægerne Skovdyrkerne og Naturstyrelsen. Fra Danmarks Naturfredningsforening i Slagelse udtaler Ib Larsen:
– Som medlem af Naturforum støtter Danmarks Naturfredningsforening fuldt op omkring rovfuglekasseprojektet. Det er altid spændende at få øje på rovfugle, der jager efter føde, ligesom rovfuglene, med deres plads i økosystemerne, er en vigtig del af naturens mangfoldighed, – biodiversiteten, siger han
Kasserne er bygget af unge på FGU i Slagelse. Fuglekasserne vil blive fordelt efter først til mølle-princippet, så interesserede skal ikke vente for længe med at søge.
Ansøgningen skal sendes senest den 1. november. Ansøgningen skal ske gennem ansøgningslinket, som kan findes på Slagelse.dk/Fuglekasser
FAKTA OM FUGLEKASSERNE
Når du søger om en fuglekasse, skal du være opmærksom på at:
- Kassen skal kunne opsættes mellem 4 og 6 meter over terræn, så tjek at det er muligt i det træ du udvælger.
- Når kassen er sat op, overtager du selv ansvaret for vedligeholdelse og eventuelle fremtidige justeringer.
- Når du har sendt din ansøgning, vil der gå ca. 2 uger, inden du får en tilbagemelding på, om du vil modtage en kasse. Hvis du ikke har hørt fra os inden den 22. november, er du ikke en af de heldige, og du vil ikke høre yderligere.
- Kassen opsættes af træklatrere, som firer sig op i reb. Lift vil ikke blive anvendt. Kasserne skrues fast på træet med kraftige syrefri karmskruer.
- Opsætning af kasserne vil finde sted i løbet af november og december 2024, og vil finde sted på hverdage inden for tidsrummet kl. 7.30 – 15.00. Vi melder ugenumrene ud til dig i god tid inden opsætning. Vi kan dog ikke give dig besked om præcis dato eller klokkeslæt på netop din ejendom.
- Du skal derfor være indstillet på, at vi kommer og sætter kassen op inden for den tidsramme, som vi udmelder, og som vi mailer ud til alle modtagere af kasserne. Du skal sikre, at der er plads til, at vi kan parkere, og at der er adgang til træet. Hvis der ikke er adgang, bliver kassen ikke opsat og kassen gives til den næste på listen.