230 blev klogere på børns læring i weekenden
Forældre, politikere, medarbejdere, ledere og elever fra hele 0-18 årsområdet i Slagelse Kommune var i weekenden mødt op til Børne- og Ungekonference i Korsør, hvor temaet var læring. Konferencen gav en række perspektiver og bud på, hvordan forældre og professionelle understøtter, at børn og unge lærer bedst.
Skoler, sundhedstjenesten, dagplejen, dagtilbud, klubber, tandpleje, SSP, Ungdommens uddannelsesvejledning, ungdomsskole og det socialfaglige felt var alle repræsenteret på Børne- og Ungdomskonferencen i weekenden, hvor ”Læring”, der er et af temaerne i Slagelse Kommunes Børne- og Unge-politik, var på programmet. Undersøgelser viser, at gode læringsmiljøer er af stor betydning for alle børn og unges læring, trivsel og dannelse. Derfor kun-ne deltagerne se frem til at høre om bl.a. nationale og internationale tendenser i forståelsen af børn og unges læring, Visible Learning – at lære at lære, den nyeste viden om inklusion, unge på kanten af skolen og det fælles læ-ringsgrundlag i Slagelse Kommune.
En rød tråd i børns og unges opvækst
– Børne- og Ungekonferencen er blevet en fast tradition, hvor vi mødes og får ny viden og videndeler på kryds og tværs. I år præsenterede vi også et fælles læringsgrundlag, som der er arbejdet med i kommunen for at sikre at børn og unge oplever en rød tråd i tilgangen til læring på tværs af de forskellige tilbud de møde gennem deres opvækst. Det er en fælles opgave og et fælles ansvar alle medarbejdere uanset profession og arbejdssted har, og vi ser i Uddannelsesudvalget meget frem til at det nye fælles læringsgrundlag kommer ud og leve, siger skolechef Per Kensø.
Fælles ansvar mellem forældre og professionelle
Som en del af konferencen kom forældrenes rolle i spil.
– Både forældre og de professionelle har en afgørende betydning for børns og unges læring. Sammen skal vi involvere, motivere og skabe tryghed for alle børn og unge. Derfor har både de professionelle og forældrene et særligt ansvar for at have positive, høje forventninger og udfordre den enkelte både personligt, socialt og fagligt. Netop derfor er en løbende fælles dialog med forældrene utrolig vigtig, for at vi sammen kan hjælpe med til, alle børn kan mestre eget liv og gennemføre en ungdomsuddannelse, siger formand for Uddannelsesudvalget Johnny Persson (v).
Børn skal lære at lære
På konferencen blev der også sat fokus på børns læreprocesser.
– Der er vigtigt, at forældre og professionelle får fokus på læreprocesserne fremfor resultatet. Vi skal rose børn og unge for deres indsats og vedholdenhed, fremfor at sige: ’det klarede du vel nok hurtigt og helt uden fejl.’ Det handler om at lære børn og unge selv at lære ved at opfordre dem til at tage udfordringer op og lære af deres fejl fremfor at give op, når det bliver svært, siger Berit Vilsbøll, der er centerchef for Børn og Familie.
Konferencen blev afholdt på Comwell Korsør af Uddannelsesudvalget i samarbejde med Center for Børn og Familie og Center for Uddannelse.