Julen handler om at glæde andre. Derfor uddeler dagligvarekæden Lidl overskudslegetøj fra kædens butikker til bl.a. Barnets Blå Hus i Slagelse, som hjælper børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug.
Vilde dyr på Afrikas savanne og piratskibe på vej mod fjerne tropeøer. Det er nogle af de eventyrlige universer, som børnene i en række af Blå Kors Danmarks tilbud kan se frem til at gå på opdagelse i.
I år har dagligvarekæden Lidl valgt at donere blandt andet flere end 2.200 malebøger og aktivitetsbøger til Blå Kors’ børne- og familietilbud, deriblandt Barnets Blå Hus i Slagelse, som er et behandlings- og støttetilbud til børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug.
Flere af børnene oplever blandt andet uro, rastløshed og koncentrationsbesvær som følge af de oplevelser og traumer, de har med i bagagen. Gennem bøgerne får børnene mulighed for at finde ro og udfolde deres kreative evner, fortæller Morten Skov Mogensen, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
“Vi er rigtig glade for bøgerne fra Lidl, som er fantastiske at bruge i vores arbejde i Barnets Blå Hus. Når børnene dykker ned i farvelægning i alt lige fra dinosaurer til prinsesser, kan de få et frirum fra bekymringerne i hverdagen. Det giver mulighed for nogle gode snakke med børnene.”
Barnets Blå Hus i Slagelse hjælper hvert år børn i alderen 0-13 år fra familier med misbrugsproblematikker. Børnene kan deltage i gruppeterapi, mens forældrene kan få sparring.
Vil bidrage til fællesskabsfølelsen hos børn og unge
Bøgerne er ét blandt flere initiativer, der skal sprede juleglæde. Udover male- og aktivitetsbøger donerer Lidl også 150.000 kroner til fødevarer til udsatte borgere og julehjælp samt 100 julesokker, 100 julebamser og 100 juletog til julegaver til børn i Barnets Blå Hus.
“At samles om leg, hygge og kreativt samvær er også at være en del af et fællesskab – og den følelse forstærkes i julen. Vi er derfor meget glade for at kunne give overskudsprodukter til børn og unge hos Barnets Blå Hus og på den måde bidrage til deres juleglæde i denne tid,” siger adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, og forsætter:
“Alt dette kunne ikke ske uden Blå Kors og deres mange dedikerede frivilligt, som hvert år helliger utallige timer til at gøre en forskel for andre.”
Som et ekstra bidrag donerer Lidl desuden én krone for hver solgt Favorina kirsebærsauce i december, hvor hele beløbet går til Blå Kors’ ferielejre, der giver børn og unge i udsatte positioner mulighed for at få gode oplevelser og nye venskaber.