Da lokal virksomhed i Slagelse fik akut brug for hjælp i Sydeuropa trådte netværk af kursusudbydere på tværs af Danmark i karakter, fortæller ZBC i en pressemeddelelse.

Efteruddannelse er en investering i fremtiden, også når fremtiden er bare nogle få dage væk. Og det kan faktisk lade sig gøre med akut opkvalificering, hvilket i høj grad skyldes stærke relationer mellem udbydere af kurser og efteruddannelse i Danmark.
Det kan man skrive under på hos ODIN Engineering i Slagelse, efter man pludselig blev mødt af særlige krav fra en arbejdsgiver i Sydeuropa, og derfor akut havde brug for en opkvalificering af de dygtige medarbejdere, der allerede var i fuld sving.

Foto: Abw

Hos erhvervsskolen ZBC, der udbyder en bred vifte af kurser og efteruddannelse, smed projektleder Ivar Frederiksen, hvad han havde i hænderne, og aktiverede sit netværk for at finde lige præcis den udbyder, som med kort varsel kunne løfte opgaven.
– Så er det med at tænke hurtigt og kreativt, og ikke mindst kende sit netværk, forklarer han. Løsningen kom i hus med et opkald til AMU-Vest i Esbjerg.
– Vi blev kontaktet mandag morgen, og målet var at få medarbejderne flere tusinde kilometer væk opkvalificeret om onsdagen, og den udfordring greb vi, siger salgsleder i AMU-Vest, Jakob Endahl.

Tirsdag eftermiddag satte en underviser sig i en flyver i Billund med kursen sydpå.
– Det er skolesamarbejde og fleksibilitet på et højt plan. Det beviser, at samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder er vejen frem. Sammen er vi stærke, forklarer Jakob Endahl, der bakkes op af Ivar Frederiksen fra ZBC.
– Det er en udfordring i de fleste brancher, at udviklingen går stærkt, og det stiller nye krav til os, som udbyder efteruddannelse. Vi skal både være på omgangshøjde og helst være foran udviklingen, og samtidig skal vi kunne agere meget hurtigt på de behov og udfordringer, der opstår. Det kan vi. Og det her er et meget tydeligt bevis på det, forklarer Ivar Frederiksen.
For ODIN Engineering betød den hurtige indsats fra ZBC og AMU-Vest i Esbjerg, at man kunne løse arbejdsopgaverne uden et væsentligt tab af tid.
– Det er ret fantastisk, når der er velvillighed fra alle parter og ambition om at nå i mål. Det er det, der gør en forskel. Både i forhold til at hjælpe med et konkret kursus, men også gøre det hurtigt, siger CEO i ODIN Engineering, Mads Strøjer Rasmussen.