Uddannelses- og forskningsministeren Ane Halsboe-Jørgensen har netop afsat ekstra 44 millioner kroner til sygeplejerskeuddannelserne for at sikre en bedre overgang mellem teori og praksis.
Ekstrabevillingen skal gå til initiativer, der kan bidrage til at styrke overgangen mellem studie- og praktikperioder på sygeplejerskeuddannelserne. For eksempel simulationsfaciliteter og læringsformer, der kan gøre de studerende bedre rustet til praktikken. For det er i overgangen mellem studiet og praktikken, at flere studerende oplever det såkaldte praksischok og oftest falder fra studiet.
Læs om bevillingen hos uddannelses- og forskningsministeriet.
Simulationsudstyr.
Absalon tager imod bevillingen med glæde, da midlerne falder på et tørt sted. Til P4 Sjælland fortæller direktør for sundhed Daniel Bojsen, hvordan pengene kan imødekomme de udfordringer, der ligger i at ruste de studerende til virkeligheden på sygehusene og i de kommunale sundhedsvæsen.
”Vi vil gerne give den teoretiske del af uddannelsen et stærkere praksiselement, for eksempel ved brug af simulationsudstyr – en stue, hvor man kan øve sig og træne”.
”Simulationsstuerne kan omsætte den teoretiske viden til praksis ved at lade de studerende simulere og øve mere på uddannelsen. Det er en stor fordel, at man har gjort noget på en dukke rigtige mange gange, inden man gør det på et rigtigt mennesker. For eksempel at lægge et drop”.
Daniel Bojsen forklarer, at simulationen skal gerne være så virkelighedsnært som muligt – stuerne skal ligne dem, sygeplejerske kender fra hospitalerne. ”Men vores udstyr er flere steder gammelt og slidt, og det er noget af det, de studerende klager over. Vi har ikke haft råd til at vedligeholde det, for det er dyrt. Dér har vi kunne mærke besparelserne på uddannelser gennem en årrække”.
Hør interview med direktør for sundhed Daniel Bojsen på P4 her (01:37).
Læs også fælles debatindlæg med bl.a. Dansk Sygeplejeråd og Region Sjælland om at forebygge frafald i Politken Sundhed d. 07.01.20.