Det er med stor glæde, Kongegaarden kan præsentere den anerkendte billedkunstner Søren Martinsens aktuelle soloudstilling Tipping Point med nye stemningsmættede landskabsmalerier og video. Værkerne er inspireret af kunstnerens voluntørarbejde i Ukraine, hvor han har hjulpet med at aflevere nødhjælpsforsyninger ved fronten i øst. Hans intensive rejsedokumentation er afsættet for udstillingen, der er skabt til kunsthallens særlige interiør.

Søren Martinsen retter vores opmærksomhed mod konfliktens konsekvenser gennem blikket på det krigshærgede landskab som motiv. Samtidigt udfordrer han modigt det traditionelle maleri på sine egne vedtagne paradigmer og belyser maleriets landskabsgenre ud fra nye perspektiver.

Tipping Point er således en kontroversiel, kritisk og tankevækkende udstilling, der viser aktualiteten af maleriet som aktivistisk og kritisk udtryksform – især i konteksten af de mange aktuelle kriser i en tilsyneladende tiltagende skrøbelig verden.

Tidsånden midt i styrtet
Gennem de immersive landskabsmalerier, og ved at udforske balance, komposition, figuration, lys, farve, format og materialer, søger Søren Martinsen at beskrive tidsånden, psykologisk såvel som fysisk:

”Udstillingen er inspireret af Kongegaardens udstillingsprogram, hvis formål er at omvende periferi til centrum og gøre svaghed til styrke. For mig betyder ’tipping point’ den prekære situation, som opstår når velkendte og grundlæggende systemer mister balancen, og en dominoeffekt af uforudsigelige begivenheder sættes i spil. En situation verden befinder sig i netop nu, og spørgsmålet er, hvis vi er hinsides overbalancen og befinder os i styrtet, hvad gør vi så for at vende svaghed til styrke?”, siger Søren Martinsen.

På en af de store endevægge i den historiske bygning har Søren Martinsen skabt sit hidtil største maleri, Sonyashnyky, hvis motiv er Ukraines nationalblomst solsikken, som verden over er blevet et tegn på solidaritet mod den russiske aggression.

Landskabet viser krigens grusomhed
Med lukkede, bortvendte blomster står solsikkerne i et hærget landskab, der symboliserer Ukraines skæbne under invasionen. Med sine landskabsmalerier vil Søren Martinsen vise, at maleriet kan have en kritisk og bevidstgørende dimension:

”Jeg afbilder de forandrede landskaber, der er påvirkede af den angst og knugende stemning, som ydre og indre scenarier afspejler i vor tid. Det er ikke agiterende batalje- eller krigsbilleder, men stemningsbilleder, der viser krigens grusomhed gennem landskabet”, siger Søren Martinsen, der supplerer billederne fra Ukraine med en række nyere malerier, der tematisk og stemningsmæssigt korresponderer med temaet.

Læs evt. mere om Søren Martinsens rejser til fronten i Ukraine HER

FERNISERING LØRDAG 28.9. kl. 13 – 16

ÅBNINGSTALER kl. 13: Britta Huntley, borgmesterkandidat, Henrik Broch-Lips, kunsthistoriker og Kateryna Haviadinova fra Ukraine, men bosat i Korsør.

Udstillingen er generøst støttet af: Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden, Ny Carlsberg Fondet, Statens Kunstfond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Slagelse Kommune samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Generelt om Søren Martinsen
Søren Martinsen arbejder med videokunst og maleri. Han bruger kunsten til at udforske og observere virkeligheden med og hans videoer handler ofte om de spor, mennesker efterlader, og hvordan de skaber landskaber og arkitektur. Malerierne er moderne og barske tolkninger af landskabsmaleriet, hvis hårdt optrukne motiver han konceptuelt fastholder som en fastfrossen virkelighed eller landskabeligt stilleben.

Der er ofte integreret flere mentale rum i malerierne, som får et skæbnesvangert, dobbeltbundet udtryk. Den konceptuelle, personlige blending gør landskaberne fremmedartede og uhyggelige. En superrealisme med mytiske lag, der gennemlyser landskabet og transformerer det til en anden, distanceret virkelighed.

Søren Martinsen tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1995. Han har også gået på Goldsmiths’ College i London, haft store soloudstillinger i ind- og udland og er bl.a. repræsenteret på Trapholt, Aros, Ny Carlsberg Fonden, Kobberstiksamlingen, Statens Kunstfond, Kastrupgårdsamlingen, Uppsala Konstmuseum og Malmö Konstmuseum. Han modtog Akademiets Eckersberg Medaille i 2014.

Pressefoto