Interessen for Slagelse Kommunes og ZBC’s særlige undervisningsforløb rettet mod højtbegavede børn på 7. årgang i folkeskolen er så stor, at flere unge står i kø på trods af et historisk stort hold.
Det tværfaglige program, som ZBC står for i samarbejde med Slagelse Kommune, er skabt til at styrke lærings- og udviklingsmulighederne for særligt højtbegavede folkeskoleelever.
Formålet med forløbet er at imødekomme behovet for specialiseret undervisning, der kan udfordre og inspirere højtbegavede børn. Udover den målrettede undervisning skabes der rammer for sociale fællesskaber og et uformelt forældrenetværk.
Enormt behov
Forløbet har tidligere været populært, men i år har tilslutningen været den allerstørste. Det er noget, som både vækker stolthed og glæde – især hos den ansvarlige kontaktlærer fra HTX på ZBC Slagelse, Poul Arne Sørensen.
– Vi ser frem til at møde en stor gruppe nysgerrige og engagerede elever. Sammen skaber vi et trygt og udfordrende miljø, hvor de kan udfolde deres fulde potentiale og dykke endnu dybere i de fagområder, der interesserer dem, siger han.
Poul Arne Sørensen tror heller ikke, at det er et enkeltstående tilfælde, når der er så mange tilmeldte til dette års forløb.
– Jeg tror, der er et kæmpestort behov for flere unge at få en mulighed til at udfolde deres interesser sammen med andre, der både er lige gamle og ligesindede. Det giver både en faglig og social gevinst for dem, fortæller han.
Faglig og social dybde
Forløbet byder på intensive blokdage og en ryste-sammen-tur til Brorfelde Observatorium, hvor eleverne både vil udforske videnskabelige emner som raketteknologi og astronomi og få mulighed for at få nye venner på tværs af klasser og skoler i kommunen.
Forløbets fokus ligger både på en grundig faglig fordybelse og at etablere sociale netværk, som folkeskoleeleverne kan trække på og dele.
En fælles indsats
Tilbuddet er en del af Slagelse Kommunes arbejde med talentudvikling og understøttes af ZBC’s stærke erfaring inden for talentudvikling. ZBC er en stolt partner af forløbet og det at være med til at gøre en forskel for folkeskoleelever.
Fakta: Hvem vurderes som højtbegavede?
Slagelse Kommune har i fem år anvendt screeningsmateriale og samtaleværktøjer, udviklet af psykologer Ole Kyed, Poul Nissen og Kirsten Baltzer, til at identificere højtbegavede elever i folkeskolen – og ikke bare på 7. årgang.
Screeningen foregår i samarbejde mellem skole og forældre, og den måler blandt andet, om eleverne lærer hurtigt, er gode til at tænke logisk, har god hukommelse og et fagligt overblik. Screeningmaterialet skal anvendes i kombination med en generel helhedsvurdering af eleven.
Højt begavede børn kan komme til udtryk på forskellige måder, men fælles for mange af dem er, at de tænker og lærer hurtigere, er hurtigere til at processere information og har en langt højere abstraktionsevne, end deres klassekammerater.
Grunden til, at Slagelse Kommune anvender dette screeningsmateriale til at identificere højtbegavede elever, i stedet for en iQ-test, er, at screeningens samtaleværktøjer vurderes at være langt mere nuancerede.
Kilder: Charlotte Skriver Bagger, Pædagogisk Udviklingskonsulent i Slagelse Kommune. Børne- og Undervisningsministeriet.