Samarbejde mellem skole og børnehave sikrer en god og tryg start, når børnene skal i 0.klasse.
Klasselærer, timer, frikvarterer og lektier. Der er mange nye ting at forhol-de sig til, når man stopper i børnehaven og skal starte i skole. Overgangen kan derfor virke overvældende for mange børn, men et tæt samarbejde mellem Hashøjskolen og Slotsbjergby Daginstitution gør, at børnene får en tryg og god start. Pædagogen fra børnehaven er nemlig med i timerne de første 14 dage af det nye skoleår – og inden da besøger børnehavebørnene skolen og deltager i timerne, så både skolen, timerne, klasselæreren og ikke mindst legepladsen i frikvarterne allerede er kendt for børnene, når klokken ringer ind for første gang.
En god og tryg overgang mellem børnehave og skole. Det er bl.a. målet med Sla-gelse Kommunes brobygningskanon, som alle børnehaver og børnehaveklasser skal arbejde med. Den skal sikre, at alle børn oplever genkendelige aktiviteter og lege – uanset hvilken børnehave de kommer fra, og uanset hvilken skole de skal starte på. Genkendelighed og tryghed er bestemt også i fokus på Hashøjskolen og Slotsbjergby Daginstitutionen, som sørger for, at børnene får den optimale overgang fra at stoppe i børnehave og starte i skole. Lige nu arbejder både børnehaven og børnehaveklassen f.eks. med Krible-Krable tema, som er en del af brobygningskanonen.
Oplever en time i 0. klasse på forhånd
– Vi er jo hinandens nærmeste naboer og tætteste samarbejdspartnere i mange sammenhænge. Derfor arbejder vi helt naturligt det sidste år af børnenes tid i bør-nehaven målrettet med børnenes motivation og bevidsthed omkring den kommende skolestart. Sammen tager vi over og besøger skolen i løbet af både forår og efterår, og børnene får også mulighed for at være med i timerne, så de kan se hvor-dan en time i skolen er. Her oplever de en formiddag i 0. klasse, hvor de laver opgaver, holder frikvarter, leger lege og danser til musik, fortæller pædagog i Slotsbjergby Daginstitution Anja Mundt.
Personligt brev med på vejen
For at give børnene den bedst mulige start og et godt farvel til børnehaven, får alle børn også en personlig hilsen med på vejen.
– Når børnene stopper hos os, giver vi dem et personligt brev, hvor vi fremhæver deres styrkesider og personlige ressourcer. Det gør vi bl.a. for at være med til at give børnene troen på sig selv, troen på at alle har noget særligt og har noget sær-ligt at bidrage med til fællesskabet. Samtidig holder vi et brobygningsmøde med børnenes forældre, hvor vi sammen drøfter børnenes kompetencer og potentialer, siger Virksomhedsleder af Slotsbjergby Daginstitution Charlotte Ørum Henriksen.
Klasselærer kan elevers navne på forhånd
Når børnene starter i skolen gør det tætte samarbejde på tværs, at klasselæreren heller ikke ukendt for børnene.
– Jeg vil rigtig gerne kunne børnenes navne, inden de starter. Det er også med til at give børnene tryghed og følelsen af, at de nye rammer er kendte. De er også vant til gennem skoleåret at komme på besøg og være en del af mine timer. På den måde er jeg også allerede et kendt ansigt for dem inden skolestart, og vi er meget bedre forberedt på, hvem de er, og hvordan vi bedst kan støtte op omkring den enkelte elev, siger børnehaveklaselærer Hanne Jensen.
– Sammen arbejder vi for at finde en balance mellem, at børnene skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til børnene. Begge dele er lige vigtige og en forud-sætning for, at vi kan lykkes med at sikre alle børne en god skolestart. Der skal være plads til individuelle hensyn netop for at fremme fællesskabet, siger skoleleder på Hashøjskolen Poul Erik Gudiksen.