I alt 21.000 børn fra vuggestue til 9. klasse har indtil nu mødt kunst og kultur og udfordret deres fantasi sammen med professionelle kunstnere i et fælles kulturforløb, Kumult, i seks sjællandske kommuner. De kommende måneder kan vuggestuer, børnehaver og skoler i Slagelse Kommune bl.a. se frem til at prøve kræfter med kunst, forfatterværksted og dans.
Forskning viser, at børn, der har lært at arbejde med deres fantasi, er bedre til at træffe gode valg, løse problemer og skabe nyt. Netop det lærer børnene i børnekulturindsatsen Kumult, som Slagelse Kommune sammen med de øvrige fem kommuner i Kulturregion Midt- og Vestsjælland er i færd med at udbrede til daginstitutioner og kommuneskoler. En indsats som også følges af forskere, der indsamler vigtig viden om, hvordan der kan bringes mere fantasi ind i undervisningen. På Marievangsskolen i Slagelse har elever i 4. klasse bl.a. prøvet kræfter med et teaterlaboratorie.
– Det var et fint og inspirerende forløb. Der var gode dramaøvelser, som man som lærer kan tage med videre og bruge i sin undervisning. Underviserne havde et godt samspil med eleverne og fik alle til at føle sig trygge. Teaterstykket var godt og fangede, og alle så koncentreret på, siger Janne Frederiksen, klasselærer i 4.a. på Marievangsskolen.
– Teaterdagen er ikke noget, vi bare drysser ind på en tilfældig dansktime. At bruge drama som udtryk og metode i klasseværelset er en helt anderledes måde at kommunikere på, siger Marlene Rohde Søndergaard fra Sjællands Teater, der kommer ud i 30 skoleklasser for at lave drama med eleverne i kulturregionen.
Rækker ind i fremtiden
Kumult får nysgerrighed og kreativitet til at spire og blomstre blandt børnene og giver dem redskaber de kan bruge både nu og i fremtiden.
– I en barsk kommunal prioriteringstid er vi alligevel lykkedes med at styrke børn og unges møde med kunsten. Talrige undersøgelser dokumenterer, at børns møde med kreative miljøer udvikler nye sider hos dem. Forløbet er med til at understøtte et dynamisk læringsmiljø, hvor eleverne motiveres og de fagligt stærke på vores skoler bliver gennem forløbet inspireret og suppleret, siger Troels Brandt.
Forskere indsamler viden til mere fantasi i undervisningen
Kumult følges af en gruppe forskere ledet af professor Lene Tanggaard, rektor ved Designskolen i Kolding, som siger:
– I den kunstneriske måde at arbejde på er der ikke noget, der er rigtigt og forkert. Børnene lærer at udforske og eksperimentere – det handler om processen og ikke om resultatet. Børnene får tillid til, at de godt kan, og det får flere børn til at være med i klassen, så vi får en skole med plads til alle.
Med til at udvikle skole og dagtilbud
Det er ikke kun børnene, der får sat gang i fantasien og kreativiteten. Det tætte samarbejde mellem lærere, pædagoger og kunstnere betyder, at den legende og procesorienterede tilgang også bliver brugt i den fagfaglige undervisning og den pædagogiske tilgang.
Næste Kumult-forløb i Slagelse Kommune er:
• Dans og Udtryk for 9. klasse i uge 10, 11 og 12 på Vemmelev Skole og Marievangsskolen i Slagelse.
• Forfatterværksted for 5. klasse den 9., 10., 13. og 14. marts på Marievangsskolen.