Sommerdæk, foto: AutoDoc

Sommerdæk er designet til brug i plusgrader. Dækmønsteret på sådanne dæk er som regel simplere sammenlignet med vinterdæk – de har mindre riller. De fleste sommerdæk har dog 3-4 langsgående riller til minimering af aquaplaning. Ligesom på vinterdæk kan dækmønsteret være retningsbestemt eller ikke-retningsbestemt samt symmetrisk eller asymmetrisk. Disse specifikationer bør tages i betragtning når man skifter dæk eller installerer forskellige hjulkapsler. Der bruges en hårdere gummiblanding for sådanne dæk, hvorfor de bliver hurtigere gårde i koldt vejr. Sommerdæk giver maksimalt greb ved positive temperaturer. Det er forbudt at bruge dem om vinteren, da de ikke kan sikre en sikker bremsning og styreegenskaber på tør asfalt når det er koldt, heller ikke hvis der ikke er sne eller is på den.

Noglefunktioner ved sommerdæk:

1) Grundet et mere ensartet mønster, er der mindre rullemodstand, hvilket fremmer brændstoføkonomi.

2) Designet og sammensætningen af sådanne dæk sigter efter at give en maksimal bremseevne på tør eller våd asfalt.

3) Sommerdæk giver komfort og maksimal ydeevne.

Mange dækfabrikanter tilbyder også produkter der er designet til sportsorienteret kørsel eller banekørsel. Du kan blive bekendt med alle typer dæk ved hjælp af Autodoc webstedskatalog Autodoc.dk. Sådanne dæk har en lavprofil højde samt mindre riller i mønsteret, for at sikre en maksimal kontaktflade. Disse dæk kan have Y hastighedsbegrænsning, hvilket tillader kørsel ved hastigheder på op til 300 km/t. Produkter der er orienteret offroadere og SUV’er er en anden kategori af sommerdæk. Disse dæk er karakteriseret ved en øget lastevne og tillader kørsel på sten og mudder. Offroad-dæk har et låsende mønsterdesign, der sikrer holdbarhed og greb på rug overflader. Når man vælger sommerdæk, foretrækker mange bilentusiaster en smalle profilhøjde med en øget indre diameter. Sådanne løsninger hjælper med at forbedre styreegenskaberne og accelerationskarakteristikaene.