Gratis kampagnekondomer er et vigtigt element i Sundhedsstyrelsens kampagne, som skal nedbringe tilfælde af sexsygdomme hos unge. Til dette års kampagne søger vi derfor 400.000 kondomer.
Sexsygdomme er meget udbredte blandt danske unge. Hver fjerde ung får en sexsygdom mindst én gang, inden de fylder 25, og antallet af personer, der bliver diagnosticeret med klamydia i Danmark, har de seneste år været rekordhøjt.
Derfor gennemfører Sundhedsstyrelsen i september en kampagne, der sætter fokus på risici ved ubeskyttet sex.
Mens kampagnen kører, bliver der i samarbejde med kampagnens lokale samarbejdspartnere uddelt gratis kampagnekondomer på cafeer, uddannelsessteder, studiebarer og diskoteker.
”Vi oplever, at gratis kondomer er en effektiv måde at få vores kampagnebudskab ud på. Gratis kondomer er et kampagne materiale, de unge faktisk tager med sig hjem. På den måde kommer de hjem med budskabet om at beskytte sig selv og andre og får samtidig en effektiv måde at gøre det på,” siger Ingeborg Jacobsen, der er fuldmægtig hos Sundhedsstyrelsen.
Derfor søger Sundhedsstyrelsen et tilbud på produktion og tryk af 400.000 kondomer i medium størrelse samt pakning i enkeltstyks-pakninger. Pakningerne skal også trykkes. Sundhedsstyrelsen leverer layout til folie og pakninger.