Debatindlæg ved Søs Rosenkvist, byrådskandidat for SF i Slagelse.
Stine Leschly Shultz, tillidsrepræsentant på Skælskør skole, bringer i Sjællandske d. 6/3 en appel til Slagelse kommunes politikere om at lade ”den pædagogiske udvikling blomstre igen og droppe ensretningens kvælertag” – denne appel støtter vi op om i SF Slagelse. Stine ønsker at lærerne genvinder retten til selv at vurdere hvilke læringsværktøjer de arbejder med afhængig af undervisning og elever, helt konkret hvilke dele af Visible Learning de anvender, dette er i den grad et ønske som vi politikere bør tage til efterretning, ja endda efterkomme.
Medarbejdernes faglige dømmekraft bliver sat ud af funktion, som følge af en styringsmani fra politikere, det udmunder sig i dalende arbejdsglæde blandt medarbejderne med stress og sygemeldinger til følge. Vi skal have tillid til vores medarbejdere, lade dem anvende deres faglighed, anvende de pædagogiske og læringsmæssige værktøjer tilpasset netop deres elever – vi har ikke brug for flere styringsredskaber, der bestemmer hvordan fagligheden udfoldes. Derudover bør vi indføre et maksimum på 24 elever pr. klasse og nedsætte lærernes undervisningstimetal til 25 timer om ugen, for at give rum til fagligheden samt bedre betingelser for faglighedens udfoldelser.
Byrådsmedlem Johnny Persson kommer (også i Sjællandske d. 6/3) med en stor ros til elever og lærere, idet at de hemmelige resultater af de nationale tests viser, at der er en fremgang at spore. Formålet med de nationale tests er at give lærerne viden om elevernes faglige niveau, og testresultaterne er nu gjort til styringsindikator på om folkeskolereformen lykkes. Mest af alt er testene dog en tidsrøver, der hverken giver et fagligt udbytte til eleven eller en brugbar viden til læreren, skoleledere eller forældre. Adskillige eksperter har påvist at de individuelle testresultater er meget usikre, derfor bør lærerne supplere med andre former for tests, der bedre egner sig til at give et brugbart indblik i elevernes faglige status, når det vurderes at det er nødvendigt – den vurdering skal lærerne have lov at træffe, det er de fagligt kompetente til.
Som samfund har vi selvfølgelig et behov for at vide, at vi får nok ud af de ressourcer vi anvender på velfærden, men svaret er ikke at indføre kontrol- eller kvalitetssikringssystemer ovenfra. I stedet bør vi sikre en nærværende faglig ledelse, som både påtager sig ansvaret og oplever tilliden til, at de kan sikre kvaliteten.
Vi forventer tillid og faglighed – vi bør også vise tillid og give plads til faglighed!
Søs Rosenkvist
Byrådskandidat i SF Slagelse
Stationsvej 7
4261 Dalmose