I Tyskland og Sverige er nye lovkrav til vinterdæk trådt i kraft, som overrasker mange. Niels Petersen Automobiler opfordrer til, at man sætter sig grundigt ind i de lokale regler, hvis turen går til udlandet.

I løbet af de kommende uger drager hundredtusindvis af danskere på skiferie, og uanset om turen går sydpå til alperne eller til de norske og svenske fjelde, er bilen det foretrukne transportmiddel for mange. I Danmark er der ikke konkrete lovpligtige krav til vinterdæk, men op til denne vinter er nye lovkrav trådt i kraft i både Tyskland og Sverige, hvor man nu skal have dæk med bjerg- og snefnug-mærket, hvis der er vinterføre. Det er førerens eget ansvar at have styr på de gældende regler.

Uanset, hvad de forskellige lande, som danskerne oftest kører til på skiferie, har af krav til vinterdæk, er det ifølge Anders Nørmark, der er værkfører hos Niels Petersen Automobiler AutoPartner-værkstedet i Slagelse, essentielt, at man som bilist sørger for, at ens vinterdæk er effektive i vinterføre. Han anbefaler derfor, at ens vinterdæk altid har et dækmønster på mindst tre millimeter, og opfordrer samtidig til, at man sætter sig grundigt ind i reglerne inklusive eventuelt nye opdateringer i de lande, man skal køre.

– Udover at tjekke op på reglerne er det en god idé at få bilen tjekket igennem. Så ved man, at den er fit for fight, og for mange kan det give ro i maven inden en lang køretur i vinterkulden, siger Anders Nørmark.

Når der er vinterføre, hvilket omfatter sne, is, sjap eller frost på vejen, er det i Tyskland nu lovpligtigt at køre med vinterdæk eller helårsdæk mærket med bjerg- og snefnugsymbolet, også kendt som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). I Sverige er det fra 1. december til 30. marts lovpligtigt at køre med vinterdæk eller helårsdæk med en mønsterdybde på mindst 3 millimeter, når der er vinterføre, og fra 1. december 2024 skal vinterdæk som noget nyt nu være mærket med bjerg- og snefnugsymbolet eller være pigdæk for at opfylde lovkravene.

Dæk, der kun er mærket med M+S (Mud & Snow), som mange biler i Danmark kører med, opfylder altså ikke længere kravene til vinterdæk i Sverige og Tyskland.

Pressefoto