VisitVestsjælland lancerede tirsdag, på Hotel Frederik d. II, den største marketingkampagne for destinationen nogensinde: 5 kampagner til 2,5 mio. kr. over for tyske, svenske, norske og danske turister.
Kampagnen inkluderer den første erhvervsindsats, der skal tiltrække møder, konferencer og events til Sjællands Vestkyst samt endnu større tiltag for at få danske familier og par til at holde ferie i destinationen.
2015 er året, hvor der virkelig er sat skub i marketinginitiativerne, mere end 2.5 mio. kr. bruges på en intensiv strategi for at tiltrække flere udenlandske og endnu flere indenlandske gæster til destinationen.
Gennem et stærkt samarbejde med VisitDenmarks markedskontorer er der iværksat 3 kampagner i hhv. Tyskland, Norge og Sverige med det ene formål at forøge antallet af internationale turister. På det danske marked arbejder VisitVestsjælland på en omfattende sommerkampagne rettet mod ferieturisten, og en kampagne for at tiltrække møder, konferencer og events.
”Vi har arbejdet rigtig hårdt for at nå der til, hvor vi er nu for at kunne præsentere konkrete tiltage, der skal booste antallet af turister og det døgnforbrug, de har, når de er i destinationen”, udtaler Lars Nielsen, adm. direktør for VisitVestsjælland A/S og fortsætter: ”På det tyske marked sætter vi alle sejl til med en onlinekampagne, et feriemagasin og ikke mindst 1 million yogurtkartoner, med budskabet om hvor dejligt det er at holde ferie på Sjællands Vestkyst.”
De indbudte turismeaktører blev præsenteret for et unikt vækstprogram, der skal videreuddanne det lokale turismeerhverv ved at tilbyde skræddersyede strategi- og uddannelsesforløb. Formålet er at forretningsudvikle turisterhvervet så hver enkelt partner får optimeret sin forretning gennem markedsføring. Vækstprogrammet er tilrettelagt efter hvilke målgrupper, erhvervet ønsker at tiltrække samt behovet for at nå ud til bredere målgrupper for mindre penge.
”Der er god gang i omkring turismeudviklingen på Røsnæs, og her er VisitVestsjælland en vigtig medspiller, så budskabet om de fantastiske oplevelser, der venter de besøgende, kan komme bredt ud, også udlands,” fortæller Tom Christensen, Dyrehøj Vingård, ”Vinturismen har stort potentiale, og her hjælper VisitVestjælland os med udvikling og presseindsats.”
Budskabet i kampagnerne er, at når vi alle i destinationen samler vores beskeder og ressourcer, står vi meget stærkere. Målet er at samle 125 partnere i vækstprogrammet, og det er godt på vej til at blive opfyldt.
Vibe Castenschiold, Borreby Herreborg & Teater, der deltog i eftermiddagens event, fortæller: ”Efter et år med en del forandringer omkring VisitVestsjælland, er der nu lagt op til en ny sæson med meget spændende nye tiltag for turismen i regionen. På Borreby ser vi frem til at deltage i samarbejdet som en del af vækstprogrammet”.
To stærke gæstetalere var indbudt til at give deres bud på branding og markedsføring …
Anja Hartung Sfyrla, brandingchef hos VisitDenmark, indledte med at fortælle om hvordan man fra national side har lagt mærke til den vækst og positive omtale, som Sjællands Vestkyst har stået for på det seneste. Anja fremlagde hvordan den nationale turismeorganisation arbejder med co-branding af Danmark i udlandet gennem profilering af store danske eksportvirksomheder som Bo Concept, Anthon Berg og JYSK. Det handler om at gribe de unikke historier, og nævnte som eksempel Den lille Havfrues 100-års fødselsdag, der via online medier blev eksponeret i 15 storbyer verden over på selve dagen.
Jesper Laursen, direktør hos Brandmovers, fortalte om, hvordan content marketing som kommunikationsværktøj kan hjælpe, inspirere og skabe dialog med det ene formål at skabe glade og loyale kunder. Søgemaskiner og sociale medier har givet forbrugeren adgang til informationer, de aldrig tidligere har haft, og det er man som erhvervsdrivende nødt til at agere efter. Han havde gjort sit hjemmearbejde og kom med gode eksempler fra de deltagende turismeaktører egne hjemmesider.