Borgmester Martin Damm og borgmester Sten Knuth repræsenterede ejerne, da VisitVestsjælland A/S afviklede sin anden generalforsamling. Det var med stor tilfredshed, at de to borgmestre kunne konstatere, at selskabet havde vendt et underskud på over ½ mio. kr. fra etableringen i 2013 til et positivt resultat i 2014.

Bestyrelsesformand Poul Buur kunne fortælle, at den væsentligste årsag til den nu tilfredsstillende drift var, at ledelsen i løbet af 2014 havde tilpasset selskabets funktions- og personalestruktur, samt en betydelig medinvestering i marketingaktiviteterne fra turismevirksomhederne, som er partnere i VisitVestsjælland.

I løbet af året blev VisitVestsjællands struktur tilpasset til at løse opgaverne fra Kalundborg og Slagelse Kommuner. Dette betød, at alle turistbureauer blev nedlagt i tråd med den nye nationale turismestrategi. Samtidig blev medarbejderstaben reduceret fra 13 til 8 medarbejdere, som udelukkende arbejder med udvikling og markedsføring.

Som et resultat kunne Poul Buur fortælle, at VisitVestsjællands marketing- og udviklingsbudgetter blev mangedoblet.

Poul Buur præsenterede konkrete resultater på fordelene ved organisationsændringerne:
• Etableringen af et vækstprogram, som samlede 92 lokale turismevirksomheder omkring fælles markedsføring og udvikling.
• Medinvestering til marketingsinitiativer fra de private turismevirksomheder på over en halv million kr. – mod 0 kr. i 2013.
• Etableringen af ’Smagen af Sjællands Vestkyst’ – et varemærke, som allerede er blevet en del af hverdagen hos flere partnere – deriblandt Comwell og Dyrehøj Vingård.
• En mangedobling af presseomtalen af destinationen i nationale medier.
• En betydelig forøgelse i antallet af marketingaktiviteter i løbet af året.

Den fornyede indsats på markedsføring og kommunikation betød, at Kalundborg og Slagelse kommuner kunne præsentere landets største vækst i turismen. Mere end 500.000 betalte turistovernatninger blev det til – det højeste nogensinde, og det var 45.000 ekstra overnatninger i forhold til året før. Den samlede stigning i betalte turistovernatninger i 2014 var på 12,5%.

VisitVestsjælland A/S er klar til at høste flere fordele af den nye organisationsstruktur i 2015, med bl.a. lanceringen af nationale og internationale kampagner, en mere fokuseret organisation og et stærkere samarbejde med de lokale turisterhverv.

Poul Buur gav på bestyrelsens vegne en stor tak og ros til adm. direktør Lars Nielsen og hans medarbejdere, som trods de mange ændringer med stor energi og vilje havde løst opgaverne på bedste vis.

Bestyrelsen
Regionsdirektør Michael Lauritsen fra Comwell blev valgt som nyt medlem til bestyrelsen. Han erstatter Svend Erik Christensen, som er udtrådt af bestyrelsen i forbindelse med hans ansættelse som marketingchef i Slagelse Kommune.

Bestyrelsen i VisitVestsjælland A/S består nu af:

Poul Buur, bestyrelsesformand, Birkegårdens Haver ApS
Svend Erik Autzen, byrådsmedlem, Kalundborg Kommune
Torben Toft Andersen, byrådsmedlem, Kalundborg Kommune
Henrik Ulf Petersson, tidligere bestyrelsesformand VisitKalundborg
Jens Worsøe, direktør, Danhostel Kalundborg Vandrerhjem
Lis Tribler, byrådsmedlem, Slagelse Kommune
Troels Christensen, byrådsmedlem Slagelse Kommune
Michael Lauritsen, regionsdirektør, Comwell

Adm. direktør Lars Nielsen glædede sig også over Sorø Kommunes beslutning om at blive en del af turismesamarbejdet og indgå i VisitVestsjælland. Samtidig bemærkede han det allerede positive samarbejde, som VisitVestsjælland havde haft med Sorø Kommune omkring etablering af partnerskabet.