Vemmelev Skole går som den anden skole i kommunen i gang med at blive en certificeret idrætsskole i samarbejde med Danmarks idrætsforbund, Team Danmark og UC VIA.

Foto: Abw

Fra skoleåret 2020/2021 øges antallet af idrætslektioner til 5 eller 6 lektioner for alle klasser. En styregruppe med medarbejdere og elever repræsenteret skal være med til at tænke tanker i forhold til, hvordan idræt og bevægelse kan være med til at understøtte trivsel og læring i endnu højere grad end i dag.

En kerneværdi der bygges videre på.
Når Vemmelev Skole tager skridtet mod at blive certificeret idrætsskole, bygges der videre på en af skolens kerneværdier. Vemmelev Skole har særdeles gode idrætsfaciliteter, der både omfatter hal, idrætssal og 11. mands kunstgræsbane, der benyttes hele året. Idrætten lever på Vemmelev Skole, men det at bruge idræt og bevægelse som en bevidst pædagogisk og didaktisk metode bliver det nye.

”Vi er en skole, som har et stærkt fundament og det giver gode faglige og trivselsmæssige resultater, som ligger over gennemsnittet i Slagelse Kommune. Vi glæder os til at blive en del af et større idrætsfagligt fællesskab, for vi tænker faktisk, at en systematisk og velovervejet brug af idræt og bevægelse, hvor alle vores elever er inkluderet, kan være med til at øge vores resultater endnu mere”, siger skoleleder Emil Krapper.

Læringsparathed og øget læring.
Vemmelev Skoles udviklingsproces tager afsæt i en efterhånden solid forskning, der viser, at kvalitetsundervisning i idræt og bevægelse kan understøtte både læringsparatheden og give en øget læring for eleverne.

”Vi ved fra den skandinaviske idrætsforskning, at idræt og bevægelse af høj kvalitet både kan være gavnlig for en række sundhedsmæssige parametre, men også gøre eleverne mere læringsparate og forbedre deres læringsmæssige niveau. Som skole følger vi naturligvis med i den forskning og udvikling der er på det område, og det er også hovedårsagen til, at det er interessant for os at øge vores kompetencer inden for idræts- og bevægelsesområdet og systematisere vores indsats”, fortsætter skoleleder Emil Krapper

Et politisk højtprioriteret emne.
Flere undersøgelser har vist, at der er stor variation i, om folkeskolerne efterlever lovkravet om at sikre eleverne 45 min bevægelse om dagen. Derfor havde Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg indkaldt til høring på Christiansborg den 23. januar 2020 for at afdække, hvorfor det endnu ikke er implementeret på alle skoler og dels at få input til, hvordan det sikres, at det hurtigst muligt bliver implementeret på alle skoler til gavn for børn og unges sundhed, læring og trivsel.

”Det er min ambition, at alle børn skal bevæge sig i folkeskolen. En del folkeskoler mangler et stykke vej endnu for at leve op til lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Derfor glæder det mig, at Vemmelev Skole viser vejen og i samarbejde med DIF, Team Danmark og UC VIAs gode kompetenceudviklingsforløb sætter retningen med et højt ambitionsniveau for skoleidrætten” siger Stén Knuth (V), MF og næstformand for Børne- og Undervisningsudvalget.

Opkvalificering af lærernes og pædagogernes kompetencer.
I løbet af næste skoleår vil idrætslærerne på Vemmelev Skole komme på kursus og videreudvikle deres kompetencer og viden inden for områderne:
Aldersrelateret Trænings Koncept
Den røde tråd i idrætsundervisningen
Inkluderende idrætsundervisning for alle
Sammenhængen mellem idræt og bevægelse, læringsparathed og læring
Samt en række andre områder.

”Vi har utrolig gode erfaringer med at facilitere den udviklingsproces, som Vemmelev Skole går i gang med. Vi kan se, at den kvalificering og opprioritering af idræt og bevægelse i skolen, som vi har været med til at understøtte på andre skoler, skaber skoleudvikling for alle elever til en varieret skoledag” siger Bodil Borg Høj, der er lektor i idræt ved University College VIA.

Fakta: Hvad er en idrætsskole, der er certificeret af Team Danmark, DIF og VIA:
En idrætsskole er en skole, som kvalificerer og opprioriterer idræt med fokus på, at eleverne styrker deres grundmotoriske fundament, mestrer alsidige idrætslige færdigheder og derved udvikler glæden ved at bevæge sig. Dette gøres med fokus på strukturelle tiltag og kompetenceløft af både idrætslærere og hele personalegruppen på skolen, således der er fokus på kvalitet og veltilrettelagt undervisning.
En idrætsskole bidrager til at øge elevernes læring, trives bedre og deres sundhed øges.

Læs mere på dif.dk/aktivskole