Guldagergaard. Project Work.
10.december 2016, Skælskør.

Ganske kort vej fra centrum af Skælskør ligger en ejendom, som består af flere huse, hvor kunstnere arbejder og bor. Udenfor ligger en park, hvor en del af stedets kerneydelse står eller ligger. Bebyggelsen er verdensberømt for sine keramikere.

Ved første øjekast er den store variation i udtrykket påfaldende, den moderne frygtløse brug af keramikken til sjove og skæve figurer, og den symbolmættede afdeling med salg af krus, figurer og skåle, som har de helt uventede motiver omkring liv og død, dyr og landskaber, portrætter og en tepotte i original form, så det kribler af fantasi. Her står blandt andet ting af en polsk, en amerikansk og en fransk kunstner.

Fernisering efter 6 uger kursus
Denne dag er udstillingen af kunstnere fra hele verden samlet, og værkerne har fernisering i dag. Hen på eftermiddagen er der stadig åbent, først er det kun muligt – tror man – at kigge ind gennem vinduerne, men så dukker Sun Qianang op. Det viser sig, at hun står bag et af værkerne, og hun præsenterer det entusiastisk.

Sun Qianangs baggrund er interessant. Som stor pige fandt hun sin kunstneriske interesse, kom på Kunsthøjskolen i Kina og blev uddannet. Keramikken “opdagede” hun først for ca. 3 år siden. Sun viste så meget talent, at hendes professor anbefalede hende til kurset i Danmark.

Begejstret for at cykle
Nu er hun 27 år gammel, og hun har brugt de sidste 6 uger på et kursus på Guldagergaard. I Kina havde hun ikke en cykel, men det har hun til rådighed her, ”og det er en nydelse i stedet for at skulle gå til alt”, siger hun med et stort smil. En af de andre kunstnere er fra Sverige, og hun vil besøge den anden før hjemrejsen.
Lidt om værket: Det er udført i porcelæn, og det hænger ned fra loftet, det vil sige kun hovedparten, for neden under står nogle små skåle, der hører til for at opsamle tankerne (ja, det sagde hun).

Porcelænsringene er bøjet og har forskellige mønstre alle sammen, og de er rå og matte i overfladen. Kun én er malet blå. Den er – forklarer Sun – et symbol på hende, mens de andre er refleksioner og en realisering af hendes tanker om, hvem hun er. Når dette tæppe af ringe bliver belyst, dannes mønster på væggen bagved, og her er ekstra mulighed for at tolke hensigten.

Lys, det hvide rå porcelæn og den store mængde af ringe giver tilsammen et billede af stor variation, en rigdom af detaljer og et univers, som skaber respekt for kunstnerens proces. Sun har stor fokus på den inspiration, som opholdet har givet, og hun har elsket det og lært meget af at være med i fællesskabet på Guldagergaard. Den smukke og målrettede kunstner står formentlig nær sit internationale gennembrud, så det er fristende at følge hendes udvikling – og muligt på Facebook, som hun så venligt fortalte.

Sun Qianang fra Kina på Guldagergaard, dec.2016. Foto: Jette Hallig